Fotograf: Kenza Zouiten/Facebook

Svenska influencern Kenza släppte just sin årsrapport – och det är galet bra siffror

Det går riktigt bra för Kenza.

Kenza Zouiten är en av Sveriges största influencers, och sannolikt en av dem som tjänar allra bäst.

Hon har nyligen redovisat sin årsrapport genom det egna bolaget Kenza Zouiten AB, och det är galet bra siffror:

  • Intäkterna landar på 4,6 miljoner kronor.
  • Vinsten är 2,2 miljoner kronor, vilket ger en vinstmarginal på strax över 52 procent.
  • Bolaget Kenza Zouiten AB har en anställd, som tar ut en lön på cirka 1,5 miljoner kronor, enligt Breakit.
  • Det ger en duglig månadslön på runt 100 000 kronor.

Kenza, som slog igenom med sin blogg 16 år gammal, har 1,7 miljoner följare på Instagram – där hon publicerar sponsrade inlägg, till exempel för Daniel Wellington. Hon är även medgrundare av modemärket Ivy Revel som H&M har pumpat in åtskilliga miljoner i.



Instagram är en av nyckelkanalerna för influencer marketing, och för de största stjärnorna handlar det om rejäla summor per inlägg. Plattformen har nyligen lanserat nya funktioner för märkning och mätning av sponsrade inlägg.

Instagrammare får en särskild reklamtagg som ska läggas till på sponsrade inlägg, vilket ger en text ovanför inlägget som tydliggör att det handlar om ett sponsrat inlägg. Företagen får kontroll över vilka influencers som kan märka ut betalda samarbeten med dem.



Annonsören kommer nu att själv kunna se statistik får sponsrade inlägg, när en influencer på Instagram sätter reklamtaggen på ett inlägg.  Den sistnämnda funktionen innebär ett rejält maktskifte från influencers till annonsören som köper de sponsrade inläggen.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA