ANNONS

Ny rapport: “Framtidens B2B-handel är digital”

Hur ser säljande B2B-företag på framtidens näthandel och vilka krav ställer köparna på den digitala affären? I december presenteras en omfattande rapport om e-handel inom just B2B, med syftet att öka förståelsen bland företag som säljer till andra företag.

Det behövs ingen kristallkula för att se att näthandeln för B2B-företag sakta men säkert är på väg att komma ikapp den gentemot privatkonsumenter. Men för de företag som vill ligga i framkant finns i dagsläget inte mycket information eller framtidsutsikter att gå på. Vilka förväntningar har egentligen de säljande B2B-företagen på framtidens näthandel? Och vilka har de köpande? För att ta reda på detta tar Collector Bank just nu fram en rapport som på ett unikt sätt ska belysa en bransch vars utveckling länge stått i skuggan av e-handeln gentemot kund.

”E-handeln inom B2B är ett relativt omoget område, där det saknas information och marknadsdata för att utveckla och förstå. Jämför man med e-handeln för konsumenter, B2C, finns det mycket mer data att tillgå. Detta gällande både om marknadens storlek och utveckling samt kundernas förväntan på betalsätt, frakt och hinder med mera. Med den här rapporten vill vi öka förståelsen för B2B-handeln på nätet”, säger Mikael Anstrin.

Rapporten tas fram i samarbete med HUI, Handelns utredningsinstitut som har stor erfarenhet att göra undersökningar och analyser om och kring e-handel. I fokus står köpande bolag.

”Vi väljer att avgränsa oss och titta på köpande bolag i segmentet små och medelstora företag. Genom att fokusera på de människor som genomför köpet för ett företags räkning, och verkligen förstå vad de drivs av, så kan vi förhoppningsvis hjälpa de säljande företagen i sin resa mot e-handel”, säger Andreas Fritz, produktchef på Collector Bank och fortsätter:

”Men vi har en ambition gå vidare med fler rapporter för att till slut kunna ge en så bra helhetsbild som möjligt.”

Läsarna kommer att få tillgång till aktuell och tillförlitlig statistik men också få en inblick i marknadens beteende och förväntningar. Rapporten gräver djupare än vad någon tidigare gjort inom B2B-handeln på nätet.

”Eftersom företagen inte redovisar sin försäljning uppdelat på olika kanaler så vill vi försöka få en bild över hur det ser ut. Vi tittar på exempelvis på hur stor e-handelsförsäljningen faktiskt är och hur de olika kanalerna skiljer sig åt”, säger Andreas Fritz och fortsätter:

”Mot köpande bolag kommer vi i den här första rapporten att försöka få svar på hur stor inköpskanal näthandeln egentligen är och om beteendet är olika beroende på vilka produkter man vill köpa in. Självklart vill vi också förstå hur företag vill betala för sina e-handelsköp och om det skiljer det sig från andra kanaler”.

Vem ska läsa rapporten och varför?

”Rapporten riktar sig främst till de som redan säljer eller vill sälja online företag till företag. Även de som vill förstå hur köpbeteendet utvecklas och vilka förväntningar kunderna kommer att ha på digitala lösningar framöver borde ta del av rapporten. Att ha koll på utvecklingen är avgörande om man vill vara konkurrenskraftig, säger Mikael Anstrin, som tror att B2B-handeln på nätet står inför stora men överkomliga utmaningar.

”Krångliga registreringsprocesser för att bli kund, otydlig prissättning och stabil kundservice är bara några områden B2B behöver titta på. Men den allt snabbare teknikutvecklingen möjliggör givetvis att snabbare implementera lärdomar från B2C. Och där vill Collector Bank vara marknadsledande.”

Collector Banks B2B-rapport presenteras i början av januari, men redan nu kan du anmäla dig här och få fortlöpande uppdateringar med ny info, analyser och data. 

Läs mer här. 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA