Fotograf: Henric Lindsten

Drog till Silicon Valley för 6 år sedan - nu  drar svenskarna in 200 miljoner och har Google som kund

Stina och Jacob Ehrensvärds innovation Yubikey används av de största internetbolagen i världen - och duon toppar listan över de hetaste svenskarna utomlands just nu. 

När Stina Ehrensvärd och hennes man Jakob tog sitt pick och pack för sex år sedan och flyttade till Palo Alto i Silicon Valley visste de vad de gjorde. I dag använder Google, Facebook och sjutton till av de tjugo största internetbolagen deras säkerhetsnyckel Yubikey.

"Vi är inte världsledande någonstans ännu, förutom i Silicon Valley", säger Stina Ehrensvärd, vd och grundare av Yubico, och skrattar samtidigt som hon tar en sista bit av lunchmackan.

Hon är på snabbvisit i Stockholm där 30 av bolagets nu närmare 100 anställda jobbar. För sex år sedan när hon och hennes man flyttade till USA var de bara 10.

Yubico

Anställda: Drygt 100.
Omsättning 2016: Sålde säkerhetsnycklar för nära 200 Mkr. 
Resultat 2016: Drygt 20 Mkr.
Externt kapital: I våras köpte investmentbolaget Bure drygt 20 procent av bolaget och nyligen gick amerikanska NEA in med cirka 85 Mkr. Backas sedan tidigare av blad andra Marc Benioff, grundare av Salesforce, och Ram Shiram, styrelseledamot på Google. 

"Vi kände väldigt få i Silicon Valley. Men vi visste vad vi ville. Med bra teknik och duktiga ingenjörer insåg vi vikten av att vara på plats och leverera."

Innan de lämnade Sverige hade Stina Ehrensvärd skrivit en affärsplan som rymdes på en halv A4-sida. I dag kan hon förstå att vissa ställde sig tveksamma.

"Vi ska flytta till Silicon Valley och jobba med de stora internetbolagen. Tillsammans med dem ska vi utveckla nästa generation av våra produkter för att skala till en massmarknad. Det är inte omöjligt att detta skulle kunna leda till en global standard", summerar hon den korta affärsplanen.

Nu, sex år senare, har åtminstone delar av det som framstod som en galen entreprenörsdröm gått i uppfyllelse.

Med Google som en av de första större kunderna har Yubicos säkerhetsnyckel erövrat internetbolagen, ett efter ett. Facebook, Salesforce, Dropbox är bara några av namnen på kundlistan.

"Jag räknade häromdagen och kom fram till att vi har nitton av de tjugo största internetbolagen på vår kundlista."

De andra delarna i affärsplanen visade sig vara en större utmaning. När Stina Ehrensvärd beskriver lilla Yubicos roll i den tidsödande processen att skapa en ny standard på säkerhetsområdet och få alla att stödja den jämför hon med storbolag som Ericsson och Volvo.

"Vi har gjort samma arbete som Ericsson gjorde med gsm och Volvo med säkerhetsbältet. När folk undrar varför vi inte är större när vi varit i gång i tio år får jag ge den förklaringen. Vi hade kunnat fortsätta med vår första Yubikey som inte behövde någon standard, men vi ville inte det. Vi ville något större."

Foto: Henric Lindsten

Stina Ehrensvärd vill inte längre prata om Yubicos siffror över användning, omsättning eller bolagsvärdering. Men att bolaget växer, är lönsamt och långsamt, under radarn, håller på att bli en av de stora svenska techspelarna råder det ingen tvivel om.

Enligt Breakit sålde Yubico säkerhetsnycklar för nästan 200 miljoner kronor i fjol och gjorde en vinst på drygt 20 miljoner kronor.

"Vi har sålt flera miljoner Yubikeys till 160 länder och är lönsamma sedan fem år tillbaka. Vi dubblar omsättningen varje år och räknar med att omsätta mer än 1 miljard kronor inom ett par år."

Med den tillväxten är det inte omöjligt att Yubico snart blir en ny svensk unicorn. Men Stina Ehrensvärd är liksom många andra entreprenörer en obotlig optimist som har svårt att riktigt ta in att utvecklingen ibland tar lite längre tid än vad man hoppats på.

När vi sågs senast, i slutet av 2014, hade Yubico precis fått klartecken från Google Mail och hon hade höga förhoppningar.

"Gmail har en miljard användare. Får vi 1 procent som kunder inom ett år är jag nöjd", sade hon då. Den förhoppningen har fortfarande inte infriats.

"Google har hittills varit ganska försiktiga med att marknadsföra vår lösning. De flesta Gmailanvändare vet fortfarande inte om den. Google ville testa i mindre skala och nu när de sett resultaten börjar det hända saker."

Det senare gäller även stödet till den öppna säkerhetsstandard som Yubico utvecklat tillsammans med Google och som heter  Fido  och U2F, tror Stina Ehrensvärd.

"Flera större banker och internetbolag har gett sitt stöd och kommer inom en snar framtid att lansera support. För att standarden ska fungera utan att användaren behöver ladda ned en klientprogramvara behövs support i webbläsaren. I dag finns stöd i Chrome, Opera och nyligen fick vi veta att Firefox har en beta på gång. Många andra bolag sitter och väntar på ett momentum – ska vi investera eller inte?"

Det började med en Yubikey där användaren genom ett knapptryck automatiskt genererar en engångskod, en produkt som enligt Stina Ehrensvärd fortfarande används av en tredjedel av kunderna.

Nästa steg för entreprenörsparet var att utveckla standarden Fido U2F som gjorde det möjligt för Yubikey att fungera med alla internettjänster och därmed kunna nå en massmarknad.

Nu har Stina Ehrensvärd och hennes team, som hon flera gånger under intervjun lyfter fram, ett antal innovationer på gång. Senare i höst lanseras Yubi HSM 2.0 som ska säkra världens alla servrar.

"De lösningar som finns i dag för att säkra servrar är både komplexa och dyra. Yubi HSM blir ett slags Ikeaversion, billigare och enklare. Den stoppas in i usb-porten och säkrar servern mot såväl hackerattacker som mot fysiskt bort­förande då känslig information kryp­teras. Det finns cirka 75 miljoner servrar jämfört med 3 miljarder slutanvändare, så det är en mindre men ändå väldigt intressant marknad."

I början av nästa år räknar hon också med att det ska finnas fler mobila mobila lösningar för Yubikey. Tack vare Yubikey och arbetet med den nya säkerhetsstandarden blir Stina Ehrensvärd och andra ur hennes team ofta inbjudna som experter till olika säkerhetskonferenser runtom i världen.

Men den gången på Stanford University söder om San Francisco för två år sedan glömmer hon aldrig.

"Jag skulle prata sent på efter­mid­dagen men när jag satt där och lyssnade på Tim Cook och andra ­huvudtalare fick jag plötsligt ett sms där det stod 'The president wants to meet you'. Jag fick två minuter av Barack Obamas tid och drog min pitch – vi ­jobbar med öppna identitetsstandarder som kommer att hjälpa 300 miljoner amerikaner från att hackas. 'Jag vet, det är därför ni är här', svarade han."


TOPPDELAD

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium