Fotograf: Fritidsfabriken Press, Lapplandsfoto/Instagram

Startade e-handel i källaren med noll erfarenhet – nu kan svenskarna plocka hem 200 miljoner

Paret från Borås har tagit sitt e-handelsbolag från källaren till miljonsuccé: "Vi har hittat en lucka i marknaden"

När paret Pernilla och Niclas Nyrensten öppnade sin e-handelsbutik Fritidsfabriken för fyra år sedan hade de ingen erfarenhet alls på området.

”Vi har Googlat och läst böcker massor av böcker, bland annat om den kinesiska e-handlaren Alibaba. Vi började i liten skala och kände ingen press. När vi märkte att vi fick snurr så körde vi vidare”, säger Pernilla Nyrensten till Di Digital.

De började sälja egendesignade friluftskläder, och det tog fart – e-handelsbolaget som började hemma i parets källare har växt med nästan 200 procent och gjorde en otrolig vinst på 46 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade 30 juni i år, enligt Di Digital.

Och nu går riskkapitalbolaget Altor in som ny storägare i bolaget, skriver Dagens Industri – med en värdering på kring 600 miljoner kronor enligt Breakit, som hänvisar till källor. Och eftersom Altor, enligt Breakit. troligtvis vill ha minst 40 procent av bolaget lär Nyrenstens nu kunna plocka hem minst 200 miljoner kronor.

”Vi har hittat en lucka i marknaden. Många av de stora märkena behöver inte förändra sig för att de är så lönsamma. Då finns det plats för en uppstickare… Vi har tajtare passform på kläderna, bra kvalitet och säljer till halva priset mot de dyrare märkena”, säger Pernilla Nyrensten.

Nyrenstens har inspirerats av klockmärket Daniel Wellington och använder influencers på Facebook, Instagram samt YouTube för att få in folk till Fritidsfabrikens e-handelsplattform.


Kläderna tillverkas i Kina och Vietnam och går under det egna varumärket Revolutionrace, enligt Di Digital. 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA