Fotograf: Eric Risberg, DVA

Svenskarna som just var på Facebooks galna framtidsevent: Då ersätts smartphones av något helt annat

Facebook har galna framtidsplaner - det här tycker svenskarna som just kommit hem från framtidseventet.

1 miljard användare ska in i VR när Facebook-ägda Oculus konsumentversion GO släpps för knappa 200 dollar från början av nästa år. Det är några av de stora dragen från fjärde upplagan av konferensen Oculus Connect. Det berättar det enda svenska bolaget på plats - DVA.

”Fram tills nu har det behövts en relativt snabb dator och sensorer upphängda i taket för att köra VR, men redan från början av nästa år släpper Facebook det helt trådlösa VR-headsetet Oculus Go för 199 dollar.”, säger Thomas Söderlund som är en av grundarna av immersive technology-studion DVA – begreppet indikerar att byrån arbetar med alltifrån AR och VR till Mixed Reality och rörliga medier.

Nyheten om att Facebook köper VR-bolaget Oculus för 2 miljarder dollar slog ned som en bomb 2014.

Under fjärde Oculus Connect-konferensens keynote-speech häromdagen gjorde Facebook-grundaren Mark Zuckerberg klart att målet är att få in 1 miljard användare i VR.

Redan från början av nästa år släpper Facebook det helt trådlösa VR-headsetet Oculus Go för 199 dollar – och det nya med den är att du varken behöver en telefon eller en dator.

”Oculus GO kommer in i tomrummet mellan den mobila plattformen Samsung Gear och Oculus Rift, premiumvarianten som kräver en dator.”

”Jag vet inte om Facebook verkligen kan få in 1 miljard användare på sikt, men de nya lösningarna ger helt klart en ytterst låg tröskel för att ta på sig VR-glasögon. Det blir också en extra tydlig signal när det är Mark Zuckerberg själv som går ut med målet 1 miljard”, säger Johan Anstérus, medgrundare av DVA.

Det råder inga tvivel om att intresset för Facebooks planer är stort - Oculus Connect-konferensen kryllade av alltifrån stora spelbolag till Hollywood-studios.

”VR och varianter på VR blir det sätt som vi kommer att agera med datorer i framtiden”, säger Thomas Söderlund.

Duon tror att det lär dröja ett bra tag innan VR- och AR-teknik ersätter smarta telefoner.

Men däremot är de övertygade om att vi redan inom en snar framtid kommer att bli tagna på sängen över hur mycket vi tid vi spenderar per dag i virtuella världar.

Under konferensen talade Facebook också om Facebook Spaces, som är en nyligen släppt plattform där användare kan skapa egna avatarer (en slags hjälte) och umgås i virtuella rum.

Samsung Gear VR säljs redan för dryga tusenlappen i handeln, men Oculus Go har en bättre bildskärm genom att fler pixlar ger jämnare bilder

Facebooks premiumprodukt Oculus Rift skiljer sig från Go i det att du kan röra dig mer fritt och har kontroller för interaktion.

DVA-grundarna ser en rasande takt från hårdvarutillverkare där tiden från ax till limpa för nya generationer AV- och VR-produkter krympt från 2-3 år till strax under 1 år.

Thomas Söderlund och Johan Anstérus samt övriga på DVA har en bakgrund inom reklambranschen och produktionsbolag.

Som de experter man är sticker duon inte under stol med att vissa riskerar att bli beroende av VR-världar, men är ändå övertygade om att fördelarna överväger.

”Du kommer att kunna få en känsla för hur det är att leva i Syrien eller i kåkstäder. Möjligheten att skapa mer empati i världen genom att träda in i den tycker jag är den allra största vinsten med VR”, säger Johan Anstérus.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.