Fotograf: Robin Flodin/Facebook

Började bygga spel i källaren – nu gör svensken miljonvinst och går till börsen

Nu är ett nytt svenskt spelbolag på väg till börsen. Och det hela började i en källare.

Robin Flodins spelbolag Toadman Interactive jobbar på en börsnotering i slutet av 2017, och ska i samband med genomföra en nyemission på 22 miljoner kronor.

Intresset har varit stort, vår förhoppning är att det ska gå väldigt bra. Det här är ett sätt att öka vår seriositet mot partners, ett bättre sätt att resa kapital för utveckling och kanske köpa studios", säger Robin Flodin till Breakit.

Han var med och grundade bolaget för fyra år sedan, men gjorde sitt första genombrott som spelutvecklare redan 2010 när spelet Dwarfs Swedish Game Awards – ett spel han utvecklade i källaren tillsammans med en kompis.

Idag har Toadman Interactive kontor i Stockholm och Berlin, med sammanlagt 25 anställda. Omsättningen har vuxit från cirka en till 11 miljoner mellan 2013 och det senaste räkenskapsåret (som avslutades i augusti 2017) – med en vinst på cirka 1 miljon kronor.

Planen är att Robin Flodin och medgrundaren Rasmus Davidsson behåller sin majoritet i bolaget vid noteringen, och övriga ägare kommer utgöras av anställda och en bunt investerare, skriver Breakit.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  4. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  5. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha

För dig som prenumerant