Fotograf: Oliver Pechter, Omnifinity press

3 killar i en källare utanför Växjö bygger just nu en produkt som kan ta över världen

En pytteliten svensk startup har löst det stora problemet med VR - och den globala marknaden är enorm. VA har åkt till Växjö för att ta reda på mer.

Någonsin hört talas om svenska startupen Omnifinity?

Nej, inte jag heller. Det vill säga, inte innan jag flög ned till regniga småstaden Växjö för att träffa trion som i det tysta flyttar fram gränserna för vad som är möjligt i Virtual Reality (VR).

Det största problemet med VR så här långt har varit att du inte kunna röra dig fritt; VR-headset ger dig möjligheten att gå in i en virtuell värld, men inte att gå omkring för egen maskin. Det är här Omnifinitys produkt Omnideck kommer in i bilden – ett sorts 360-graders löpband som ger användaren friheten att röra sig obehindrat i virtuella miljöer.

Och det är i en liten och anspråkslös källarlokal utanför Växjö allt händer (i Videum Science Park), kombinerat med tillverkning i Älmhult och ytterligare en bas i Stockholm.

Vi sätter oss ned för en fika, ett koncept som brittiska säljchefen Richard Guilfoyle helhjärtat tagit till sig efter tio år i Sverige, och jag får höra lite mer om hur det hela började.

Svenska bolaget MSE Engineering AB från Älmhult har producerat hårdvara för militära simuleringar sedan 1952. 2011 började de utveckla Omnideck som ett sidoprojekt – grundtanken var att bygga en virtuell simulator för infanteri inom militären – men de tilltänkta applikationsområdena har breddats rejält sedan dess.

"Under utvecklingen av Omnideck har vi sett insett en enorm potential inom spel, hälsovård och innovation – vår plan för de marknaderna kommer avslöjas under 2017" säger Omnifinitys nya vd Jesper Pålsson.

Han har just återvänt till Sverige efter nio år i Los Angeles, bland annat som chef för ACNE:s USA-del, och startade nyligen en byrå med Steve Angello från Swedish House Mafia.

Jesper Pålssons huvuduppgift blir nu att ta Omnideck ur källaren och ut på den globala marknaden, där Omnifinity just nu inte har några egentliga konkurrenter – det finns alltså en enorm säljpotential om allt går vägen.

Säljchefen Richard Guilfoyle kommer närmast från succé-startupen Mionix, och har även han en gedigen erfarenhet inom sälj och marknad. Han har av en händelse också läst kurser i marknadsföring för "The Wolf of Wall Street" Jordan Belfort, och har honom som en kontakt på Linkedin. Ingenjören Peter Thor tillför det tekniska kunnandet i trion, som CTO för Omnifinity.

När fikan är avklarad beger vi oss ned i källaren så att jag får testa Omnideck.

Jag kliver upp på plattformen, tar på mig VR-glasögonen (HTC Vive), och greppar en kontroll i varje hand. Det är till en början extremt underligt att gå längs en virtuell korridor med vetskapen att jag i själva verket befinner mig i ett litet rum – jag väntar spänt på att jag ska ramla av plattformen eller gå in i en vägg, men det händer aldrig. Omnidecks cylindrar förflyttar mig hela tiden tillbaka mot mitten av plattformen, så att jag kan fortsätta röra mig framåt i den virtuella världen – och det hela sker utan att jag känner av det.

När jag väl kommer in i det är det en otrolig upplevelse. Under den nästföljande timmen promenerar jag runt i en tom stad, försöker att inte bli skjuten av fiender i en enorm kontorsbyggnad och blir attackerad av zombies i en mardrömsliknande underjordisk gruva.

Det finns förvisso en del detaljer att slipa på när det kommer till upplevelsen. Till exempel är ingen av spelen som jag testar specifikt designade för att spelas på Omnidecks plattform (ett samarbete med Universal Studios är dock på gång) och VR-headsetet sitter fast i taket med en sladd som har en tendens att slingra sig och hindra rörelsefriheten – ett problem som dock försvinner om några veckor när Omnifinity beräknas ha ett trådlöst headset installerat.

Men den grundläggande upplevelsen av att röra sig fritt inuti virtuella världar är fantastisk, och kommer troligtvis bara bli bättre framöver, allt eftersom produkten utvecklas. Och det är ju själva upplevelsen som Omnifinity säljer.

Vad är då hindren som Omnifinity måste ta sig förbi innan de kan erövra den eftertraktade positionen som globala marknadsledare?

"De begränsningarna med produkten man tänker på först är ju storleken och priset. Detta har vi löst genom att utesluta detta som en konsumentprodukt för den närmaste framtiden" säger Jesper Pålsson.

En annan utmaning är att jobba med tre olika affärsområden samtidigt.

"Detta kan ju ses som en fördel då vi kan sprida våra risker och eventuella intäktskällor. Men det finns också en fara i att sprida våra resurser över för många variabler."

"Det finns också en problematik i varumärkesbyggandet, vi säljer ju samma produkt och löser egentligen samma problem oavsett målgrupp – men de kommer använda vår produkt för helt olika ändamål. Allt från att simulera en operation för specialstyrkor till att gå runt i en planerad stadsdel och utvärdera miljöer för fotgängare".

Planen är att ta in kapital under november, genom en A-runda.

"Vi letar investerare och partners som också helst vill engagera sig på något sätt i bolaget. Syftet med rundan är i huvudsak att ge tillräckligt med finansiering för att validera tjänsten och affärsmodellen – samt säkerställa att bolaget är skalbart" säger Jesper Pålsson.

Allt som allt har den lilla trion som driver Omnifinity extremt mycket hårt jobb framför sig. Men för min egen del är jag helt enkelt ivrig att dyka ned och fortsätta utforska de virtuella världar som Omnideck nu öppnar upp.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium