Fotograf: Change of Scandinavia/Youtube

”McDonald’s för underkläder” är redan en hit i Sverige – nu ska de ta över världen

Danskarna utmanar marknadsledaren Victoria’s Secret med en massiv global expansion.

Danska underklädeskedjan Change of Scandinavia har redan tagit över Norden. Nu investerar bolaget 200 miljoner danska kronor (drygt 250 miljoners svenska kronor) i en massiv global expansion, rapporterar danska affärstidningen Børsen.

Change uppger att de vill öppna 200 butiker runt om i världen, och fördubbla omsättningen de närmaste fem åren.

Sedan invigningen av första butiken i Köpenhamn år 2001 har Change of Scandinavia blivit en ledande spelare i Norden med en kostnadseffektiv franchise-affärsmodell – en slags McDonald’s för underkläder kan man säga.

”Vi har blivit marknadsledare i Danmark, Finland och Norge. På dessa marknader är vi fullt etablerade, och vi har visat att vårt koncept fungerar, (inte minst) med vårt nya IT-system. Nu är vi redo att rulla ut det”, säger Claus Walther Jensen, vd för Change of Scandinavia, som är Changes moderbolag.

Changes expansion i Kanada – där bolaget redan driver 15 butiker – innebär att de på allvar utmanar marknadsledaren Victoria’s Secret.

I dag finns det 240 Change-butiker i nio länder, och utöver det finns deras kläder i externa butiker på ytterligare fyra marknader. Märket grundades av danska paret Claus Walther Jensen och Gitte Geil år 1995.

Popstjärnan Britney Spears (bilden) har designat en egen kollektion under Changes varumärke.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA