ANNONS

Undersökning visar: Detta är viktigast när kunden väljer nätbutik

I takt med att vi handlar mer och mer på nätet ökar även förväntningarna från konsumenterna.

Bra leveransvillkor och en enkel returprocess kan vara avgörande för om kunden handlar eller inte. Att lägga extra krut på att göra köpupplevelsen så bekväm och smidig som möjligt kan alltså löna sig.

Tidig och tydlig information är högt på önskelistan

I senaste Bring Research* svarade hela 9 av 10 att de kontrollerar leveransvillkoren innan de handlar i en ny nätbutik. Fraktkostnaden är bland det första man tittar på, men var och hur varorna levereras kommer direkt därefter. Kunden vill också veta att det finns en enkel lösning för retur. Flera uttrycker ”utan en enkel returprocess, gör jag inget köp” och hela 6 av 10 läser returvillkoren innan de handlar i en ny nätbutik. Enkel retur, i form av en redan ifylld returetikett, samt en förpackning som även kan användas som returemballage, är populärt bland nätshopparna.

Om kunden inte hittar tillräcklig information om produkten som den är ute efter, eller hur den blir levererad och eventuellt returnerad, blir de otrygga. Risken är då stor att kunden väljer att köpa varan i en fysisk butik istället, eller en annan nätbutik.

Se till att ge kunden tydlig information om leverans och retur, redan i ett tidigt stadie. Då är chansen större att du behåller kundens intresse och att denne konverterar. Dessutom slipper du tidskrävande samtal till kundtjänst.

Förväntar sig snabbare leveranser

Det ska inte bara vara en smidig leverans, det ska också vara en snabb leverans. 50 procent förväntar sig leverans inom 3 dagar. År 2015 hade 44 procent samma förväntningar. Vi ser exempel på nätbutiker som försöker möta detta önskemål, och samtidigt konkurrera med fysiska butiker, genom att leverera hem samma dag som kunden beställer. Andra ger kunden möjlighet att ”smita före” i orderkön och få snabbare leverans, genom att betala extra. Och ju snabbare, desto bättre – Bring Research visar att 8 procent förväntar sig leverans samma dag, till skillnad från 2 procent 2015.

Kundernas behov av att få hem varorna snabbt ser ut att hålla i sig, och butikerna anpassar sig. Zalando har till exempel investerat i ett lager i Sverige för att kunna leverera snabbare. Tidigare skickades allt från Tyskland. Det är de större aktörerna som sätter ribban och skapar preferenser för kunderna.

Ladda ner Bring Research - Leverans och retur

* Undersökningen genomförs av Bring i samarbete med IPSOS.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär