Fotograf: Laurenlocation/Instagram

Daniel Wellington avslöjade just sin vågade nya strategi: Öppnar 300 butiker i år

Filip Tysanders klockolag är en digital framgångssaga. Men nu storsatsar Daniel Wellington plötsligt på fysiska butiker.

Det svenska klockbolaget Daniel Wellingtons extrema tillväxt och lönsamhet är något unikt. På mindre än fem år gick man från 0 till över 1 miljard kronor i försäljning.

Försäljningen är nu uppe i 2 miljarder, och bolaget extremt lönsamt. Det visar bolagets årsredovisning från förra året, enligt Breakit. Vinsten förra året landade på otroliga 960 miljoner kronor. De senaste fyra åren har Daniel Wellington gått med en ren vinst på 2 miljarder kronor.

Och framgångarna bygger i högsta grad på en lyckad digital strategi.

Men nu satsar klockbolaget plötsligt stort på fysiska butiker – Daniel Wellington ska öppna 300 nya butiker över hela världen, bara i år. Det kan jämföras med att bolaget hade cirka 30 fysiska butiker i början av året.

”Vi har som mål att öppna 300 butiker i hela världen i år för att förverkliga vår globala expansionsstrategi”, säger Daniel Wellingtons PR-chef Ola Melin till Fokus, och tillägger:

"Jag vet, det är ett väldigt ambitiöst mål även för oss. Det är därför det är sådant spring i trapporna här just nu. Hittills i år har vi öppnat strax över 100 butiker, så det är full fart som gäller i höst."

Minst 100 av de nya butikerna är tänka att placeras i Kina, som på kort har seglat upp som Daniel Wellingtons viktigaste marknad.

”Kina är där vi växer absolut mest just nu. Vi har fler anställda i Kina i dag än vi har här på huvudkontoret i Stockholm” säger Ola Melin.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  4. Bud på småbolaget får aktien att tokrusa – när börsen hankar sig över nollan
  5. Greta spränger drömgräns, skrotat BNP-mått och världens viktigaste affärsidéer – har du koll på vad som hänt i VA:s värld?
  1. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  4. Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.