Fotograf: Laurenlocation/Instagram

Daniel Wellington avslöjade just sin vågade nya strategi: Öppnar 300 butiker i år

Filip Tysanders klockolag är en digital framgångssaga. Men nu storsatsar Daniel Wellington plötsligt på fysiska butiker.

Det svenska klockbolaget Daniel Wellingtons extrema tillväxt och lönsamhet är något unikt. På mindre än fem år gick man från 0 till över 1 miljard kronor i försäljning.

Försäljningen är nu uppe i 2 miljarder, och bolaget extremt lönsamt. Det visar bolagets årsredovisning från förra året, enligt Breakit. Vinsten förra året landade på otroliga 960 miljoner kronor. De senaste fyra åren har Daniel Wellington gått med en ren vinst på 2 miljarder kronor.

Och framgångarna bygger i högsta grad på en lyckad digital strategi.

Men nu satsar klockbolaget plötsligt stort på fysiska butiker – Daniel Wellington ska öppna 300 nya butiker över hela världen, bara i år. Det kan jämföras med att bolaget hade cirka 30 fysiska butiker i början av året.

”Vi har som mål att öppna 300 butiker i hela världen i år för att förverkliga vår globala expansionsstrategi”, säger Daniel Wellingtons PR-chef Ola Melin till Fokus, och tillägger:

"Jag vet, det är ett väldigt ambitiöst mål även för oss. Det är därför det är sådant spring i trapporna här just nu. Hittills i år har vi öppnat strax över 100 butiker, så det är full fart som gäller i höst."

Minst 100 av de nya butikerna är tänka att placeras i Kina, som på kort har seglat upp som Daniel Wellingtons viktigaste marknad.

”Kina är där vi växer absolut mest just nu. Vi har fler anställda i Kina i dag än vi har här på huvudkontoret i Stockholm” säger Ola Melin.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär