Här är Ikeas nya miljardmarknad

Ikea växer så det knakar.

Ikeas försäljning nådde nya höjder med 365 miljarder kronor under 2017 – en siffra som är den bästa hittills, sedan Ingvar Kamprad startade kedjan 1943. Men tillväxten sjönk för tredje året i rad.

Möbeljätten rustar sig med etablering i Indien och Sydamerika, nya koncept och snabbare expansion för att kunna stå starka mot bland annat Amazon, enligt Inter Ikeas vd Torbjörn Lööf, skriver Dagens Industri.

Inter Ikea är bolaget som äger Ikeas varumärke och koncept.

Försäljningens rekordsiffror för det senaste verksamhetsåret, som avslutades den 31 augusti, släpptes på måndagen.

"Vi växer i våra befintliga varuhus, men ökningen beror bland annat på att vi öppnade 14 nya varuhus och att e-handeln utvidgats, där tillväxten också är snabbare", säger Torbjörn Lööf enligt Di.

Torbjörn lööf menar att den bromsande tillväxten är ett resultat av att konkurrensen ökar:

"Vi är väldigt nöjda med att fortsätta växa. Men samtidigt kan vi konstatera att konkurrensen generellt ökar. Inte minst gäller det online, där konkurrenterna blivit mycket aggressivare."

En onlie-satsning är därför högaktuellt för Ikea som kommer lägga huvuddelen av utvecklingsresurserna på e-handel. Men redan nästa år väntas även 22 nya varuhus etableras och kedjan kommer då omfatta totalt 425 varuhus. Ett av målen är Hyderabad i Indien – och där är "potentialen är enorm", säger Torbjörn Lööf till Di och fortsätter;

"Det känns fantastiskt. Etableringen som leds och drivs av Ingka har tagit längre tid än vi hoppats. Men nu är planen de börjar realiseras under 2018. Arbetet pågår för fullt och är ett viktigt led i att göra Ikea tillgängligt för fler framöver", säger Torbjörn Lööf.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär