ANNONS
Hållbarhetssatsningar uppskattas av kunderna, menar Lidls Sverigechef Johannes Fieber.

Hållbarhet en framgångsfaktor för Lidl

Hållbarhetssatsningar har blivit en framgångsfaktor för Lidl ­– som växer nästan tre gånger mer än övriga branschen.

Lidl arbetar sedan lång tid tillbaka med hållbarhet i många av verksamhetens delar, alltifrån sortiment till butiksbyggnader och klimatkompensation. Genom smarta logistiksystem med utgångspunkt i centraliserade lager har livsmedelskedjan kunnat minska antalet dagliga transporter och levererar varor till sina butiker endast en gång per dygn.

Inga av Lidls chaufförer ägnar heller sin arbetstid åt att sitta i bilköer. Genom att varorna körs ut under natten undviks tomgångskörning i kösituationer, på så sätt kommer leveranserna fram både snabbare och mer miljövänligt. Utöver minskade utsläpp innebär systemet att butikspersonalen kan koncentrera arbetet och fokusera på kunderna istället för att flera gånger per dag hantera varuleveranser.

”Idag genomsyrar hållbarhet hela vår verksamhet och vårt beslutsfattande. Vi jobbar konsekvent inom såväl sortiment och logistik som byggande och personalpolitik. Vi vet att svenska konsumenter väger in hållbarhetsfrågorna i sina köpbeslut och ska vi kunna växa ytterligare i Sverige måste vi visa att vi tar dessa frågor på största allvar”, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig på Lidl Sverige.

Allt fler av Lidls lastbilar har under året gått över till alternativa bränslen och sedan oktober 2016 går 100 % av livsmedelskedjans transporter på mer klimatsmarta drivmedel.

Världens grönaste handelsbyggnad

Även butikerna omfattas av hållbarhetsarbetet. Under verksamhetsåret fick Lidls nya butik i Växjö utmärkelsen "Världens grönaste nya handelsbyggnad" av det världsledande miljöcertifieringsföretaget BREEAM. De nya butikerna i Södertälje och Kungsängen har byggts på samma sätt som den i Växjö.

Hållbarhetssatsningen har visat sig vara en framgångsfaktor. Under det senaste verksamhetsåret växte livsmedelskedjan med 7,5 procent, nära tre gånger mer än övriga branschen.

”Vi fortsätter att växa fortare än övriga dagsligvarubranschen. Våra strategiska satsningar, öppnandet av nya butiker och vårt arbete med hållbarhet uppskattas av våra kunder. Vårt ekologiska utbud ökar och vi kommer fortsätta att satsa på den långsiktiga hållbarheten”, säger Johannes Fieber, Lidls Sverigechef.

Från och med nästa år införs krav på att företag ska redovisa sitt hållbarhetsarbete, något Lidl gjort sedan fyra år tillbaka. Den fullständiga hållbarhetsrapporten för 2016/2017 finns att ladda ned på lidl.se/hallbarhet.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär