Fotograf: Leir R Jansson, Henrik Montgomery/TT

Zalando vs H&M – vilka vinner klädkampen?

Kampen om nätmodet hårdnar allt mer mellan Cristina Stenbecks Zalando och Karl-Johan Perssons H&M. Vad blir egentligen H&M:s plats i den nya digitala modevärlden? 

När H&M-aktien har rasat 30 procent på tre år har Zalandos närapå dubblats. Och krisen tycks långt ifrån över för den svenska klädjätten.

Cristina Stenbecks investmentbolag Kinnevik har investerat 7 miljarder i Zalando. Nu är det hög tid för Karl-Johan Persson och H&M att bestämma sig för om de ska hoppa på e-succén eller inte.

Zalando är mest känt i Sverige som Stenbeckkontrollerade investmentbolaget Kinneviks största och tyngsta innehav. Bolaget är också Europas största renodlade modeaktör på nätet.

Allt startade i slutet av 2008 när grundarna Daniel Schneider och Robert Gentz började sälja skor från en lägenhet på Torstrasse i Berlin, den tyska huvudstadens egen ”Silicon Allé”.

Lyckad marknadsföring fick försäljningen att ta fart och den tyska inkubatorn Rocket Internet kom snart in i bilden, ungefär i samma veva som Kinnevik.

Zalando skulle vara en kopia på amerikanska Zappos (som såldes till Amazon 2009 för nästan 1 miljard dollar) och redan 2009 lade Zalando till kläder och accessoarer till sortimentet.

De två grundarna hade träffats under studierna i Koblenz och 2010 tog de in en tredje kamrat därifrån, Ruben Ritter, som passande nog hade tillbringat de två senaste åren på managementkonsultfirman McKinsey.

I dag har Zalando 200 000 artiklar från 1 500 märken som också omfattar smycken, klockor, researtiklar och sportkläder och utrustning.

Det var Kinneviks huvudägare Cristina Stenbeck som själv var drivande bakom inhoppet i Rocket Internet och i förlängningen Zalando. Under de första åren fick man utstå rätt mycket kritik och misstro från marknaden med volatil aktiekurs som följd. I dag är situationen dock en annan. Zalando har år efter år levererat stark tillväxt och är i dag lönsamt. Och Kinneviks aktieägare kan vara rätt nöjda.

Zalando utklassar H&M på börsen.

”Kinnevik har investerat drygt 7 miljarder kronor i Zalando och bolaget är i dag vårt största innehav med ett värde om drygt 28 miljarder kronor. Investeringsbeslutet 2010 grundade sig i en övertygelse om att modehandeln i Europa skulle komma att digitaliseras kombinerat med ett stort förtroende för Zalandos ledning och deras förmåga att ta en ledande position på den marknaden. Zalando har infriat de förväntningarna och är nu ledande i Europa”, säger Joakim Andersson, Kinneviks tillförordnade vd.

Kinnevik är i dag Zalandos största ägare med 32 procent av aktierna och 2013 fick de celebert sällskap av den danske modemagnaten Anders Holch Povlsen vars familj är lite av Danmarks svar på H&M-familjen Persson.

Familjen Holch Povlsens ursprungliga verksamhet Bestseller som omfattar kedjor som Jack & Jones och Vero Moda, har kompletterats med stora satsningar på europeisk e-handel, främst inom kläder och mode. Förutom 10 procent i Zalando är Anders Hoch Povlsen också störste ägare i en av Zalandos värsta konkurrenter, brittiska Asos som är störst på de brittiska öarna inom mode på nätet.

Givetvis finns både Jack & Jones och Vero Moda att handla på både Zalando och Asos.

Intressant att notera är att Anders Holch Povlsen dock valt att sätta sig i Zalandos styrelse i stället för Asos, men hela situationen bäddar ju onekligen för intressanta styrelsemöten och stämmor på båda håll. Förutom Zalando och Asos har Anders Hoch Povlsen stora intressen i en rad andra nordiska och europeiska e-handlare.

Just Anders Holch Povlsen kanske kan vara en katalysator vid en eventuell konsolidering eller omstrukturering av den europeiska modemarknaden online. De stora butiksdrakarna som H&M och Zara satsar på e-handel, men verkar ha svårt att hänga med i utvecklingen. Det är alltid svårt, inte minst pedagogiskt, att driva på en utveckling som man vet kannibaliserar på en annan del av företaget.

Kanske kan Zalando vara en kanal framöver även för H&M, givet den roll som det tyska företaget strävar efter.

Det skulle mer kunna likna ett partnerskap än en konkurrenssituation. H&M och Zara har i dag omkring 5–6 procent vardera av den europeiska modemarknaden och Zalando omkring 1 procent.

I stället för att bygga upp egen infrastruktur skulle det kunna vara lockande att hoppa på Zalandos. Kanske som inom Zalandos senaste initiativ där man kan driva sin egen webbhandel medan de står för ”back-office”.

H&M finns redan i dag i liten skala genom att Cheap Monday (som ägs av H&M) säljer via Zalando. Inditex har gått längre och säljer Oysho via Zalando.

Det skulle inte vara förvånande om Cos, Monki eller & Other Stories dök upp på Zalandos plattform.

Ett mer drastiskt drag vore om några av de stora aktörerna gjorde gemensam sak med Zalando, kanske också som delägare, för att skapa en gemensam infrastruktur som konkurrerar med Amazon.

Infrastruktur är som bekant billigast när den delas.

En sak är säker i alla fall. Kartan över Europas klädbutiker och modeindustri kommer inte se likadan ut om fem år.

Det här är en artikel från Veckans Affärer magasin. Nu får du som Veckans Affärer-prenumerant ännu mer och smartare innehåll.

Allt detta får du i din prenumeration:

- Access till Veckans Affärer Insights - ditt nya inspirerande arbetsverktyg

- Vårt exklusiva och matiga magasin i såväl digitalt som i tryckt format

- Tidningsarkivet på sajten och i vår tidnings-app

Beställ din egen prenumeration direkt här.

Eller prova på i 30 dagar, gratis här.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär