Fotograf: Marc Olivier LeBlanc

Hennes bolag ska göra internet 1000% snabbare – med svensk teknik

Nya svenska techbolaget Greta ska göra internet 1000 gånger snabbare.

Allt mer av vår konsumtion på nätet består av video. Det bäddar för trafikstockning och ett överbelastat internet. Svenska teknikbolaget Greta med några av landets tyngsta affärsänglar i ryggen tror sig ha lösningen.

"Vi vet att konsumenter är känsliga för långa nedladdningstider, det kan räcka med en halv sekunds fördröjning innan de droppar av."

Det säger Anna Ottosson, vd för svenska Greta som har utvecklat en teknik där man tror sig ha potential att revolutionera internetupplevelsen genom att leda trafiken rätt.

"Internet är likt ett vägnät där man bara har ett antal filer. Dessutom finns knutpunkter där trafik måste passera samtidigt, vilket gör att nätet lätt överbelastas. "

Rapporter visar att mängden video på nätet ökar trefaldigt perioden 2016-2021, att den totala internettrafiken under dygnets trafiktoppar femdubblas och att VR- och AR-baserad trafik ökar med faktor 20 samma period.

Det är här Greta kommer in i bilden.

"Vi kollar på nätverksparametrar och mäter hur snabba olika vägar är. Vi fungerar ungefär som en trafikledningscentral. "

Anna Ottosson hävdar att branschen de senaste tjugo åren tacklat problemet med snabbt ökande internettrafik genom att bygga fler och större "vägar", gräva ned flera fiberkablar och skapa ännu fler datacentraler. Situationen håller dock på att bli ohållbar och värre lär det bli med tanke på att över 50 procent av världens befolkning inte har tillgång till internet än.

Gretas upplägg går ut på att på ett optimalt sätt utnyttja den infrastruktur som redan finns. Tekniken är helt automatiserad, algoritmer analyserar nätverksdata och utnyttjar maskininlärning för att ständigt bli bättre på att hitta bästa vägen.

Problemet med trafikstockningar är bakgrunden till en nätneutralitetsdiskussion i USA, där frågan är om storbolag som Netflix, HBO och Amazon ska kunna köpa sig så kallade "fast lanes" vilket skulle göra att andra kommer till korta, enligt Anna Ottosson.

Hon inledde karriären som trainee på MTG efter civilekonomexamen. Där fick hon snart lära sig hur komplex tv-marknaden kan vara och när hon flyttade till London för att förhandla med innehållsdistributörer som Disney såddes ett frö till det som skulle bli Greta - bolaget startade våren 2015.

"Jag insåg att världen håller på att förändras och att bolag som Google, Amazon och Netflix utmärkte sig genom stora investeringar i tekniska plattformar. "

Parallellt såg hon hur konsumenternas krav på allt bättre digitala tjänster ökade.

"Tidningar som New York Times och Financial Times lägger i dag stora pengar på infrastruktur. De har insett att långa laddningstider skadar varumärket och riskerar minskade intäkter. "

Förutom Anna Ottosson består Greta av ytterligare två grundare - Dennis Mårtensson och Victor Ginsburg Müller. De har ett tidigare förflutet på snabbväxande svenska ljudboksbolaget Storytel som bland annat köpt anrika Norstedts.

Dennis Mårtensson fick under New York-projektet "Hacker School", där programmerare får chansen att djupdyka i ett visst område i tre månader, upp ögonen för webbstandarden WebRTC.

"Vi började diskutera hur man kunde använda den för att hjälpa företag som Storytel och MTG att skala snabbare och leverera bättre tjänster. "

"De flesta företag förväntar sig att det ska ta månader att implementera nätverksteknik och att det är dyrt. För våra kunder kan det ta mindre än tio minuter att implementera den" , säger Anna Ottosson.

"I Sverige kan vi få stå ut med laddningstider på 3-4 sekunder, medan man ofta får räkna med uppemot 15 sekunder i Asien, Sydamerika och Afrika. Genom vår teknik kan tjänster i sådana regioner gå från så gott som oanvändbara till användbara. "

Greta har utformat en prenumerationsbaserad affärsmodell där avgiften styrs av bolagets storlek och antalet besökare.

Ett bolag som redan kör är indiska publishern Akkarbakkar som bara några månader efter lansering har lockat över fem miljoner aktiva användare. Man har inte bara kapat laddningstiden, utan får fler återkommande besök och lägre bandbredds- och serverkostnad, enligt Amit Goyal, teknisk direktör och medgrundare.

Och snabbväxande svenska Happy Socks har hamnat på all time low i genomsnittlig laddtid för sidvisningar, enligt produktägaren Victor Emilson. Fram till nu har Greta haft fokus på att utveckla tekniken och paketera den, men nu skiftar man fokus till partnerskap.

"Vi är bland annat teknikpartner till Google", konstaterar Anna Ottosson.

"Om vi accepterar det faktum att video blir det mest populära mediet framöver för att företag ska kunna nå ut till sin publik så kommer Gretas produktsvit att förstärka hur den upplevelsen känns i dag. Förutom det har vi en grundläggande tro på en demokratisering av internet så att även utvecklingsländerna kan få samma upplevelse som vi i väst har haft", säger David Roldan på Google Cloud Platform.

Än så länge har Greta bara tagit in 1,4 miljoner dollar, varav 1 miljon från tysk-amerikanska riskkapitalbolaget Blueyard.

"Vi är selektiva när det gäller val av investerare. Då det gäller Blueyard handlade det mindre om pengarna och mer om att de är vana vid att jobba med tekniska bolag i framkant. "

Resterande kapital kommer från affärsänglar som Hampus Jakobsson som sålde TAT till Blackberry för 830 miljoner kronor, Erik Byrenius som var en av dem som sålde Online Pizza till tyska Delivery Hero, och Sophia Bendz som tidigare var marknadschef för Spotify och som numera arbetar för Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Hur fungerar internet om fem år om ni får som ni vill?
"Då ska du aldrig ens behöva reflektera över om en sajt är snabbare än en annan. Allt ska bara fungera. "

Vilket är ditt skräckscenario?
"Att bara de allra största bolagen har råd att bygga egen infrastruktur och leverera bra tjänster. "

GRETA

  • 300% mer video på nätet fram till 2021
  • 500% mer internettrafik
  • 1000% snabbare med den nya svenska tekniken

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant