Fotograf: Henrik Holmberg/TT

Här är allt du behöver veta inför H&M:s rysarsiffror på fredag

På fredag släpper H&M nya försäljningssifffror, och det kommer bli en riktig rysare. 

Analytikerkollektivets växande oro över hur stora reor H&M tvingats till under sommaren framträder nu tydligt.

Enligt SME Direkts färska sammanställning väntas klädjättens bruttomarginal i snitt sjunka med 2,1 procentenheter till 51,9 procent i det tredje kvartalet (juni-augusti). I sammanställningen efter H&M:s senaste rapport i juli var konsensus en nedgång till 53,3 procent.

H&M:s rörelsemarginal i det tredje kvartalet väntas nu sjunka till 10,2 procent (12,8). Tidigare estimatsnitt från SME låg på 12,3 procent.

Den mörkare bilden kommer inte som någon direkt överraskning då ett antal analytiker under de senaste veckorna sänkt sina prognoser för H&M:s tredje kvartal.

"Vi tror att vår sänkning av den förväntade bruttomarginalen i det tredje kvartalet kan komma att utgöra lejonparten av den lagerutrensning som är nödvändig efter den stora lageruppbyggnaden det senaste året", skrev Goldman Sachs i en analys i slutet av augusti där det också framgick att banken dragit ned riktkursen till 200 kronor.

Positiva analyser har också synts till, men dessa har i första hand tagit fasta på bolagets möjligheter till en uppryckning nästa år, något som också märks i sammanställningen.

"Vi räknar med ytterligare press på bruttomarginalen på kort sikt, men försvagningen av dollarn borde ge stöd åt utsikterna för 2018 och vi väntar oss att en positiv effekt blir synlig från och med det första halvåret (2018)", skrev DNB i förra veckan i en analys där rekommendationen höjdes till köp och riktkursen till 242 kronor.

För nästa verksamhetsår har den kollektiva synen stärkts en aning. Analytikerna räknar nu i snitt med en bruttomarginal på 55,1 procent och tidigare snitt låg här på 54,9 procent.

Även analytikernas utsikter för H&M:s försäljning har justerats ner rejält för det tredje kvartalet. Tidigare spåddes en ökning i svenska kronor på 9,6 procent och nu är snittet +5,4 procent.

På fredag släpps försäljningssiffran för H&M:s tredje kvartal.

Även för helåret 2018 har försäljningsprognoserna skruvat ner medan estimaten för året därefter (2019) ligger kvar oförändrat på +7,8 procent.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär