Fotograf: Henrik Montgomery/TT

H&M hamnade just i ett nytt blåsväder

"Att skylla på att ’kunderna vill ha det så här’, är helt fel."

H&M hamnade för några veckor sedan i blåsväder för att sälja barnkläder som gör en underlig skillnad mellan könen – knälånga shorts för pojkar och väldigt korta shorts för flickor. Bland jeans för flickor i skolåldern fanns dessutom bara ”slim fit” och ”skinny fit” att välja mellan. Facebook-inlägg från kritiska konsumenter fick en rejäl spridning och tvingade bolagets presskontakt att uttala sig i frågan.

Nu har klädjätten hamnat i ett nytt blåsväder som relaterar till marknadsföring och kroppsnormer. När H&M lanserar en kampanj för sin plus size-kollektion är modellerna ”inte det minsta plus size”, menar den reklamgranskande Facebookgruppen Annonsrådet.

”Det blir otroligt problematiskt när H&M använder modeller i "normal" storlek till en plåtning för en kollektion för stora storlekar. Det är sådana här dolda påtryckningar som bidrar till att välmående bland unga tjejer sjunker. Dessutom upprätthåller de ideal som leder till dålig självkänsla och spär på en ohälsosam kroppshets.”

Det säger Amanda Oxell, digital strateg på Maxus samt Annonsrådets grundare, till Resumé. H&M:s kommunikationschef Johanna Dahl besvarar kritiken:

”Alla de modeller vi anlitar befinner sig inom storleksspannet för konceptet, alltså storlek 44-58, även på bilderna som de syftar till”.

Den här typen av starka reaktioner på sociala medier gör konsumenterna till en helt ny maktfaktor, säger experten Hans Kullin till TT.

”Det är en möjlighet som konsumenter inte haft förut, att kommunicera sina åsikter om ett varumärke publikt. Och när många gör det så lyssnar företagen, de är måna om sitt varumärke”, säger han och fortsätter.

”Om man som företag är beredd att lyssna på kritiken och hanterar den rätt kan man stärka sitt varumärke. Var transparent om hur man hanterar kritiken och svara snabbt. Att skylla på att ’kunderna vill ha det så här’, är helt fel.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Så brädade han konkurrensen i ”världens hårdaste yrke” – slog alla rekord som dammsugarförsäljare
  2. Fick idén under sommarjobbet på McDonalds – nu tar hans bolag in en kvarts miljard
  3. Länsförsäkringar och Swedbank höjer bolåneräntor
  4. Affärsängeln bakom Malmös tech-succéer: ”Det är impact som gäller för mig nu”
  5. Tesla rasar på börsen efter beskedet att 3000 anställda sparkas
  1. Länsförsäkringar och Swedbank höjer bolåneräntor
  2. Fick idén under sommarjobbet på McDonalds – nu tar hans bolag in en kvarts miljard
  3. Svensk-brittiske miljardären: ”EU-kommissionen har lurat byxorna av Theresa May”
  4. SBAB går mot strömmen och sänker bolåneräntor
  5. Här är det klart vanligaste jobbet miljardärerna hade innan de blev snuskigt rika

För dig som prenumerant