Fotograf: Lindsten Nilsson

Bloggare vid 14, bolagsbyggare vid 16 – och vid 30 ska Löwengrip spränga miljardvallen

Skandinaviens ohotade bloggdrottning Isabella Löwengrip är i full färd med att bygga ett skönhetsimperium.

När det gäller modern svensk blogghistoria är Isabella Löwengrip definitivt en av huvudpersonerna. Hon tog tidigt täten bland tonårsbloggare vad gällde uppmärksamhet och antal följare. Sedan år 2008 har hennes blogg varit överlägset störst i Skandinavien, i dag med 1,5 miljoner besökare i veckan.

Den konkurrerande blogg som kommer på andra plats ligger inte ens i närheten med en halv miljon färre besökare. I dag är hennes blogg ett litet medieimperium med sju anställda som växer internationellt. Innehållet planeras minutiöst och bloggen görs även på engelska och tyska, snart också franska och arabiska.

Då, när svenska tonårstjejer med Blondinbella i täten lockade en massa unga nätföljare fanns det många självgoda förståsigpåare som viftade bort dem som tillfälliga internetfenomen med ytligt innehåll om mode och smink. I dag har det visat sig att flera av de där tidiga bloggarna – inte minst 26-åringen Isabella Löwengrip – har lyckats bygga starka långsiktiga varumärken med dedikerade och köpstarka följare. Och även nå utanför Sverige.

”Sverige är ett väldigt jämställt land, men det har tidigare inte funnits något ansikte att koppla till de här värdena. Nu har jag har blivit den svenska jämställdheten personifierad, en framgångsrik frånskild kvinnlig entreprenör med två små barn.”

Om allt började med bloggen för Isabella Löwengrip har affärerna numera utvecklats till något betydligt mer. Bloggen, vad gäller innehåll, storlek och fortsatt tillväxt inte minst på nya utländska marknader, är samtidigt det som är navet och nyckeln till Isabella Löwengrips bolagsbyggande. Sammanlagt finns det i dag ett fyrtiotal anställda i bolagsgruppen som omsätter omkring 70 miljoner kronor.

”Jag har skapat ett eget ekosystem för skönhet där jag vill äga alla delarna i värdekedjan. Det handlar bland annat om att äga fabrikerna för tillverkning av våra produkter och plattformen för e-handeln av våra produkter. Dessutom håller vi också på att utveckla en börs för sociala influencers, det vill säga en digitaliserad marknadsplats där företag lätt kan matchas ihop med ’rätt’ influencer för att få ut produkten.”

”Jag vill skapa extremt starka kanaler online, dels för att föra ut våra egna produkter, dels för att kunna vara ett fönster för andra varumärken.”

Affärslogiken ser ut ungefär såhär: genom bloggens innehåll och ämnen bygger Isabella Löwengrip ett långsiktigt personligt engagemang med sin målgrupp som primärt är kvinnor runt trettio år. Det blir sedan kanalen som används för att marknadsföra och sälja relevanta produkter och tjänster till målgruppen.

För fem år sedan startade hon tillsammans med Pingis Hadenius – som ansvarar för affärerna i bolagsgruppen medan Isabella Löwengrip tar det kreativa ansvaret och är ansiktet utåt – skönhetsmärket LCC som omsätter runt 55 miljoner kronor och i dag är det största bolaget i gruppen. Här finns också ett skomärke, Flattered, som omsätter omkring 10 miljoner kronor och säljer bland annat på Harrod’s i London.

Isabella Löwengrip har skyhöga ambitioner och är duktig på att drömma. Inom fem år ska hennes bolag ha sprängt miljardvallen.

”Vi ska bli ett nytt Estée Lauder! För henne tog det trettiofem år att bygga upp sitt företag. Vi kommer att kunna göra vår resa på halva tiden på grund av digitaliseringen.”

Fotnot: Detta är ett utdrag ur Ulf Skarins profilintervju med Isabella Löwengrip som går att läsa i sin helhet i senaste numret av Veckans Affärer. Om du inte är prenumerant fixar du det här.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär