Fotograf: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

H&M fick just äntligen ett litet glädjebesked

Nya siffrorna är ett litet ljus i mörkret för klädjätten.

Omsättningen i den tyska beklädnadshandeln steg med 3 procent under augusti jämfört med motsvarande månad året innan. Det visar statistik från Textilwirtschaft.

De nya siffrorna kan ses som ett litet ljus i mörkret för klädjätten. Tyskland är en nyckelmarknad för H&M, och klädjättens enskilt största marknad. Goldman Sachs motiverade sin sänkning av sina estimat för H&M:s tredje kvartal med bland annat en stillastående klädmarknad i Tyskland.

Tre analytiker har i veckan sänkt kursen för H&M-aktien som under måndagen sjönk till under 200 kronor. Skeptiker anklagar bolaget för att inte ha hängt med i e-handelsutvecklingen.

"Bolaget säger att de tjänar lika bra på näthandeln som butikshandeln. Men det räcker inte, säger kritikerna. Näthandeln ska vara betydligt mer lönsam, menar de. Det spelar heller ingen roll om H&M startar nya märken eller nya butikskoncept. Det inger splittrat fokus. Hellre att de fokuserar allt på lösa gåtan på nätet, muttrar skeptikerna." skriver ekonomen Claes Hemberg i ett blogginlägg på Avanza.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär