ANNONS
Yessica Thors bolag Love By Lola gick med vinst redan första året.

Startade företag efter gymnasiet – nu är hennes bikinis kändisarnas förstaval

”För min del har det ordagrant varit två år av att äta, sova och jobba. Du måste vara selektiv med din tid för att lyckas.”

Yessica Thor startade bikiniföretaget Love By Lola 2015. Redan två månader efter lanseringen kunde grundaren leva på sin verksamhet och första året uppgick försäljningen till en miljon. Idag har Love By Lola blivit ett omtalat och populärt märke i Sverige och syns flitigt på den svenska kändis- och bloggeliten.  

Yessicas tre entreprenörstips

1. Skapa ett varumärke och inte bara en produkt.

2. Pengar får inte vara den huvudsakliga drivkraften.

3. Se dig själv som elitidrottsman.

”För min del har det ordagrant varit två år av att äta, sova och jobba. Du måste vara selektiv med din tid för att lyckas”, säger Yessica Thor.

Lever drömmen
Var tredje svensk drömmer om att ha eget företag, enligt en Sifo-undersökning. En person som förverkligat drömmen är Yessica Thor. Hon startade e-handelsföretaget Love By Lola 2015 utan några erfarenheter inom modebranschen. Nu har företaget fått en självklar plats på den svenska marknaden.

Victoria Silvstedt, Camilla Läckberg, Alexandra Pascalidou, Linda Lindorff, Elisabeth Massi Fritz och Carolina Gynning är bara några av alla profiler som bär Love By Lola.

När Yessica startade företaget gjorde hon det för att hon själv saknade snygga, sköna badkläder med en smickrande passform, som hon själv kunde bära när hon reste.

”Jag ville skapa ett varumärke med hög igenkänningsfaktor. Det kändes naturligt att på ett tidigt stadium kontakta kändisar och profiler jag själv inspirerades av och som jag ville koppla till märket.”

Så kan du starta din egen e-handel


Alexandra Pascalidou i en av Love By Lolas baddräkter.

Bad kändisarna använda bikinin på semestern
Yessica berättade om sitt företag och att hon var en 26-årig ung tjej som låg bakom det. Hon sa att det skulle vara kul om de ville bära någon produkt från detta nya svenska märke till deras nästa semester.

”Jag har aldrig jobbat med mode eller design utan gick helt på magkänsla och bara körde. Idag tackar jag nej till väldigt många samarbetsförfrågningar från företag och bloggerskor, men det gäller att våga vara selektiv för att öka den lyxiga graden och nu är det ju många företag som jobbar på samma sätt med influencers och profiler.”

Startade välgörenhetsgala på gymnasiet
Yessica har entreprenörskapet i blodet. Redan under gymnasiet arrangerade hon en välgörenhetsgala som examensarbete för Friends verksamhet och fick artister som bland annat Molly Sandén och Adam Tensta att sjunga kostnadsfritt mot mobbning. En gala som uppmärksammades stort i media och tog henne till TV4 Nyhetsmorgon. Därefter jobbade hon som kändis- och bröllopsfotograf innan hon startade Love By Lola.

Yessica startade Love By Lola hemifrån, utan vare sig designkunskaper, modeerfarenheter, utbildningar eller skissprogram.

”Alla frågade i början vilka designprogram jag jobbade i. Men jag använde bara papper och penna och ritade fram kollektionen med lite streck hit och dit och hoppades att producenten skulle förstå mina skisser.”

All försäljning genom webbshopen
Det gick snabbt för Love By Lola att ta fart och är idag ett snabbt växande e-handelsföretag. Företaget importerar idag högklassigt tyg från Italien och har en fabrik i Lettland som producerar alla kollektioner och ett lager på Kungsholmen i Stockholm. All försäljning sker genom webbshopen. 

Själva shopen fick hon hjälp att sätta upp av företaget Payson.

”Payson är perfekt när man är ny inom e-handelsbranschen, men faktum är att vi använder deras betalningssätt än idag tack vare deras känsla för service, enkla betalningssätt och låga avgifter.”

Redan första året gick Love By Lola med vinst. Nu, två och ett halvt år senare funderar Yessica på hur hon ska ta företaget vidare.

”Expansionsfasen är lika spännande som läskig. Att vara ett kontrollfreak som gör allt från fotografering, design till affärsutveckling, till att behöva anställa är en utmaning men också en förutsättning för att Lola ska nå högre höjder och för att framförallt avlasta mig. Att få ut Lola i butiker runt om i världen med hjälp av agenter är hög prio just nu. Det skulle även vara riktigt roligt och en stor utmaning att även ta fram ett nytt varumärke under Love By Lola där vi tar fram badkläder för den moderna mannen.”

Effektiv marknadsföring
Faktum är att en fjärdedel av Love By Lolas försäljning går till utlandet. Norge, Frankrike, USA, Kanada och Dubai är bara några av de länder Love By Lolas kunder kommer ifrån.

Nyckeln till Yessicas framgång på nätet ligger i två delar: Kvalitet och marknadsföring. På två och ett halvt år har företaget endast haft tre reklamationer och 50 procent av försäljningen kommer från återkommande kunder. Det framgångsrika konceptet med kändisar och utvalda influencers jobbar Yessica fortfarande med. Det är dock inte alltid nödvändigtvis kändisar som ger bäst resultat för försäljningen. Det mest effektiva är när köparna själva publicerar bilder på Instagram när de bär sin Lola-bikini. Det skapar hög trovärdighet som kundens följare känner igen sig i och inspireras av.

”Det är alltid så roligt när kunder väljer att publicera sitt köp på sin Instagram och sådana inlägg kan genera upp till 20 köp.”

Läs mer om de bästa betallösningarna för din e-handel här.

Yessicas tre tips för att lyckas med din e-handel

1. Ditt ansikte utåt är företagets hemsida.

2. Öka köpupplevelsen med olika erbjudanden.

3. Snabb service och snabb leverans.

Lästips: Här är experternas vinnare i e-handeln.

I den här filmen får du fler tips på hur du kan lyckas med e-handel:

 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär