"Vi besökte IKEA:s första butik i centrala Stockholm - och det här förändrar allt"

VA har besökt Ikeas unika nya butik mitt i Stockholm, som öppnar idag.

Popup-butiker är ofta hastigt ihopsatta, trånga och med smalt sortiment.

Inte så när Ikea idag öppnar sin allra första popup för kök mitt i centrala Stockholm: det är helt klart att möbeljätten har förberett lanseringen i minsta detalj.

45 minuter innan den officiella öppningen, vid hörnet av Moodgallerian, möts vi av Ikeas sverigechef Håkan Svedman och butikschefen Karima Kinana, båda påtagligt upprymda. Bubbelglasen står fyllda, korvmojen står i hög beredkskap och de blågula ballongerna ger ett festligt intryck.



Det är Ikeas första butik mitt centrala Stockholm i modern tid, och det här kan förändra allt. I en tid när konsumenten efterfrågar hög tillgänglighet och att allt ska gå fort är det fortfarande inte särskilt smidigt att köpa heminredning. Istället för att behöva åka ut till ett stort varuhus – och klampa runt med hundratals andra människor – är ett centralt beläget showroom som kompletteras av bekväm e-handel helt rätt i tiden.

"Jag tror att andra kökskonkurrenter bävar lite nu. Nu tar Ikea ett kliv närmare sina dyrare konkurrenter och erbjuder mer kvalitativ tillgänglig service. Något som exempelvis Ballingslöv och Electrolux Home har haft som konkurrensfördel", säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research, till SvD.



Sju av möbeljättens flagskeppskök visas upp i det glansiga, 365 kvadratmeter stora showroomet – som ser allt annat än tillfälligt ut.

Så om allt går vägen, kommer butiken finnas kvar?
”Det vi har bestämt är att det här är en aktivitet som pågår i sex månader. Det är ett test,” säger Svedman. Vad vi sen kommer göra efter de sex månaderna, det vet vi inte. Dels är det beroende på hur kunderna reagerar och hur vi upplever att det fungerar.”



Både Svedman och Kimana lyfter ”tillgänglighet” som nyckelordet.

”Ambitionen att göra mer av vår heminredning tillgänglig för fler, även i innerstan. Det är ju svårt att avslöja idag vad som ska hända sen, men ambitionen är att vi ska komma närmare kunderna och erbjuda mer heminredning än bara kök,” säger Svedman.

Med popup-butiken vill Ikea också visa på den innovation som sker inom kök. I bortre hörnet av butiken finns ett utrymme för så kallat ”co-creation”, där olika köksupplägg kan skräddarsys efter kundens behov genom att likt Lego-klossar pussla ihop olika köksluckor handtag, färger.

”Vi vill vissa bredden och djupet på vårt sortiment, och alla är välkomna”, säger Kimana, den blott 30-åriga talangen som utsetts till butikschef.

Hon har redan tagit emot 120 tidsbokningar för rådgivning av köksspecialister i butiken för september månad. Då kan kunden ta del av Ikeas sortiment och göra beställningar online. 

Borde konkurrenterna vara oroliga?
”När vi kommer hit, så ökar det intresset för kök och heminredning. Jag tror att det är bra för kollegorna i stan att vi kommer”, säger Håkan Svedman.

”Ambitionen är att vi ska komma närmare kunderna, och göra det enklare och mer tillgängligt att komma i kontakt med oss och vår heminredning. Just den här butiken i Stockholm är ju ganska speciell”.

Håkan Svedman ger också en antydan om att köks-popupen på Regeringsgatan är början på något större.

”Det måste bli enklare, flexiblare och snabbare att köpa inredning; i det här fallet kök. Jag tror det är så utvecklingen ser ut, och vi vill vara med och leda den utvecklingen. Det kan vara i annorlunda former, men fortfarande så att det blir mer tillgängligt.”


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA