Här är 7 otroligt hajpade startups som just gick i konkurs – trots miljarder i kapital

Startupvärldens baksida: här är 7 hajpade startups som nu inte finns längre.

Bolag som pryltillverkaren Jawbone, bildelarsajten Beepi och appsökmotorn Quixey såg först ut att gå en ljus framtid till mötes och fick rena dollaregnet över sig. Men nu är dessa bara avskräckande exempel på bolag som har tvingats kasta in handduken under första halvåret.

Det är ju en allmän sanning att där det finns liv finns det ju också död och här skiljer sig inte Silicon Valley åt.

För på varje enhörning (bolag värderade till 1 miljard dollar eller mer) går det ett oräkneligt antal startups som har fått sparka all personal, slutat trycka färggranna t-shirts med loggan, stängt sina spelrum och slutligen lämnat farväl-meddelanden till sina kunder på webbplatser som är på väg att förpassas mot evigheten.

Trots att vi bara befinner oss halvvägs genom 2017 har en grupp på sju startup-bolag som lyckades kamma hem investeringar på sammanlagt 1,48 miljarder dollar gått hädan i år. Det skriver Business Insider Nordic.

Här är dödsrunorna:

1. Jawbone: 1997 - juli 2017

Rest kapital 1 miljard dollar och högsta värdering 3 miljarder dollar.
Jawbone var en pionjär när det gällde bärbar utrustning med fokus på fitness-mätare och bärbara högtalare, men fick problem med att betala sina försäljare. Så sent som i juli kunde Business Insider bekräfta att Jawbone likviderat sina tillgångar samt att grundaren tillika vd:n, Hosain Rahman, inte gett upp utan startat ett nytt bolag – Jawbone Health Hub.

2. Beepi: 2013 - februari 2017
Rest kapital: 150 miljoner dollar och högsta värdering 560 miljoner dollar.
Beepi matchade bilköpare med begagnade bilar. Både Fair.com samt begagnatbolaget DGDG övervägde att köpa Beepi. Till slut tog dock pengarna slut för Beepi.

3. Quixey: 2009 - februari 2017
Rest kapital 133 miljoner dollar och högsta värdering 600 miljoner dollar.
Quixey var en mobil sökmotor för appar som fick göra sig av med stora delar av personalstyrkan i februari. Det mesta tyder på att bolaget aldrig hann hitta en stadig intäktskälla och därmed få fast mark under fötterna. Det räckte alltså inte med att byta ut grundaren tillika vd:n Tomer Kagan i mars förra året.

4. Yik Yak: 2013 - april 2017
Rest kapital 73 miljoner dollar och högsta värdering 400 miljoner dollar. 
Den anonyma sociala medier-appen hamnade i centrum för flera skandaler med sexuella trakasserier på högskolor i USA. Men när man den 28 april offentliggjorde att tjänsten läggs ned gick beskedet snarare ut på att man fått kämpa hårt med att behålla användarna på plattformen.Betalbolaget Square köpte ingenjörsteamet för 3 miljoner dollar bara dagar före att bolaget stängde ned.

5. Maple: 2014 - maj 2017
Rest kapital 29 miljoner dollar och högsta värdering 115 miljoner dollar.
Med stöd från David Cheng, som är kock och grundare av finrestaurangbolaget Momofuku, såg framtiden ljus ut för Maple. Affärsmodellen inkluderade både dricks och transportavgifter och för varje måltid följde det med en gratis gourmet-kaka.

Kunderna förstod dock att något inte stod rätt till när man bytte ut den fysiska kakan och i stället hade den som fotografi på sin broschyr. Delar av teamet köptes av Deliveroo som är en bjässe inom matleveranser och har säte i Storbritannien.

6. Sprig: 2013 - maj 2017
Rest kapital 57 miljoner dollar och högsta värdering 110 miljoner dollar. 
Affärsmodellen hos den San Franciso-baserade mattjänsten Sprig gick ut på att leverera högkvalitativa måltider i takt med att beställningarna droppade in. Man lovade leverans inom max 15 minuter samt att maten tillverkas genom närproducerade produkter. Men i och konkurrenter som Seamless höll inte affärsmodellen hela vägen och den allra sista leveransen skedde den 26 maj i år.

På webbplatsen kunde grundaren och vd:n, Gagan Biyani, konstatera att “komplexiteten med att driva matproduktion genom skalbara leveranser var en utmaning.”

7. Hello: 2012 - juni 2017
Rest kapital 40 miljoner dollar och högsta värdering 300 miljoner dollar.
Hello är företaget som låg bakom sömnmätaren Sense. Till skillnad från många andra sömnregistrerare skulle den placeras i rummet snarare än på handleden.

Efter att ha misslyckats med att hitta en köpare såg man inget annat val än att stänga ned bolaget i juni. Hello inledde sin verksamhet med en Kickstarter-kampanj och faktum är att bolagets produkt nådde ända ut till hyllplatserna hos åtråvärda återförsäljare som Target och Best Buy – men det räckte inte hela vägen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant