Fotograf: Fritidsfabriken Press

De hade noll erfarenhet av e-handel – nu gör svenska duon en galen vinst på 46 miljoner

När paret Pernilla och Niclas Nyrensten öppnade sin e-handelsbutik Fritidsfabriken för fyra år sedan hade de ingen erfarenhet alls på området.

”Vi har Googlat och läst böcker massor av böcker, bland annat om den kinesiska e-handlaren Alibaba. Vi började i liten skala och kände ingen press. När vi märkte att vi fick snurr så körde vi vidare”, säger Pernilla Nyrensten till Di Digital.

De började sälja egendesignade friluftskläder, och det tog fart – bolaget har växt med nästan 200 procent och gjorde en otrolig vinst på 46 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade 30 juni i år.

”Vi har hittat en lucka i marknaden. Många av de stora märkena behöver inte förändra sig för att de är så lönsamma. Då finns det plats för en uppstickare… Vi har tajtare passform på kläderna, bra kvalitet och säljer till halva priset mot de dyrare märkena”, säger Pernilla Nyrensten.

Nyrenstens har inspirerats av klockmärket Daniel Wellington och använder influencers på Facebook, Instagram samt YouTube för att få in folk till Fritidsfabrikens e-handelsplattform.

Kläderna tillverkas i Kina och Vietnam och går under det egna varumärket Revolutionrace, skriver Di Digital.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant