Här är Volvos nya jätteinvestering - som ska röra om på marknaden

Volvo Cars storsatsar.

Volvo Car Korea ska investera 100 miljarder won, cirka 700 miljoner kronor, för att utöka sitt återförsäljarnätverk och stärka kundservicen i Sydkorea.

Det är den största investeringen sedan biltillverkaren gick in på den sydkoreanska marknaden 1997, skriver Korea Herald.

Under första halvåret sålde Volvo 4 136 bilar i Sydkorea och ser därmed ut att kunna nå sitt helårsmål på 6 500 bilar. Enligt Lee Yun-mo som är vd för Volvo Car Korea har mer än 40 procent av de sålda modellerna varit premiummodeller så som nya XX90 och S90.

Sydkorea är Volvos 15:e största marknad och den tredje största i Asien efter Japan. Företaget ser dock potential att växa ytterligare då koreanerna föredrar större bilar.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant