Här är Volvos nya jätteinvestering - som ska röra om på marknaden

Volvo Cars storsatsar.

Volvo Car Korea ska investera 100 miljarder won, cirka 700 miljoner kronor, för att utöka sitt återförsäljarnätverk och stärka kundservicen i Sydkorea.

Det är den största investeringen sedan biltillverkaren gick in på den sydkoreanska marknaden 1997, skriver Korea Herald.

Under första halvåret sålde Volvo 4 136 bilar i Sydkorea och ser därmed ut att kunna nå sitt helårsmål på 6 500 bilar. Enligt Lee Yun-mo som är vd för Volvo Car Korea har mer än 40 procent av de sålda modellerna varit premiummodeller så som nya XX90 och S90.

Sydkorea är Volvos 15:e största marknad och den tredje största i Asien efter Japan. Företaget ser dock potential att växa ytterligare då koreanerna föredrar större bilar.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  4. Uppgifter: Handelsbanken skakas av metoo-härva
  5. Lämnade Avanza efter 20 år – här är Hembergs nya uppdrag
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv

För dig som prenumerant