Här är Volvos nya jätteinvestering - som ska röra om på marknaden

Volvo Cars storsatsar.

Volvo Car Korea ska investera 100 miljarder won, cirka 700 miljoner kronor, för att utöka sitt återförsäljarnätverk och stärka kundservicen i Sydkorea.

Det är den största investeringen sedan biltillverkaren gick in på den sydkoreanska marknaden 1997, skriver Korea Herald.

Under första halvåret sålde Volvo 4 136 bilar i Sydkorea och ser därmed ut att kunna nå sitt helårsmål på 6 500 bilar. Enligt Lee Yun-mo som är vd för Volvo Car Korea har mer än 40 procent av de sålda modellerna varit premiummodeller så som nya XX90 och S90.

Sydkorea är Volvos 15:e största marknad och den tredje största i Asien efter Japan. Företaget ser dock potential att växa ytterligare då koreanerna föredrar större bilar.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.