Fotograf: Klarna Press

Klarna har fått en helt ny, galen look – så här har du aldrig sett ett betalbolag förut

Nu är Klarna redo att ta vända upp och ned på bankmarknaden.

Svenska betaltjänsten Klarna har efter 20 månaders väntan fått sin banklicens av Finansinspektionen. Och nu ska de omvandla banksektorn. Som förebild nämner betalbolaget Ryanair och dess inverkan på flygbranschen.

”Nya regleringar sätter de rätta förutsättningarna för förstörelsen av den industrin men det behövs en Ryanair som följer med. Vi vill vara den aktören”, sade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski till Financial Times.

Men nya Klarna behöver också en ny look – och så här har vi aldrig sett ett betalbolag förut. Det är tydligt att den nya designen är tänkt att symbolisera Klarnas intåg som en disruptor i den traditionella bankvärlden.

Det nya nyckelordet för kundupplevelsen är ”smooth” (med tre O), vilket gestaltas av en välborstad hundpäls…



… Och ett bord med efterrätter gjorda på gelé.



Vd:n och medgrundaren Sebastian Siemiatkowskis nya svartvita porträtt skulle kunna hänga på Fotografiska.



”Vi frågade några av planetens vassaste designers hur det skulle se ut om Klarna var ett äkta livsstilsvarumärke. Det faktum att de flesta skulle tycka detta var omöjligt för en bank gör det bara ännu mer spännande” skriver Klarna på sin hemsida.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.