Fotograf: Paul Sakum/TT

Nu kommer Facebooks Blocket-dödare till Sverige – och har redan börjat röra till det

Nu får Blocket extremt hård konkurrens.

Facebook har beslutat att rulla ut sin avgiftsfria radannonssajt Facebook Markets i 17 europeiska länder, inklusive Sverige. Det skriver Di Digital.

Och det har redan börjat röra till det för Schibsted med Blocket som kassako – den norska mediejätten är tisdagens stora förlorare på Oslobörsen.

Schibsted äger också tidningar som Aftonbladet och Svenska Dagbladet, men har idag radannonssajter som främsta vinstmotor  – de står för över 80 procent av koncernens totala resultat.

Enligt Blockets vd Jan Prokopec finns det dock redan en strategi redan på plats för hur man ska bemöta Facebook-konkurrensen.

"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare, en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar gratisspelarna", säger Jan Prokopec till Di Digital.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST