Fotograf: Henrik Holmberg / TT

Nu är H&M i blåsväder

H&M är återigen i blåsväder för det här - men lovar ta till sig.

H&M har återigen hamnat i blåsväder för att sälja barnkläder som gör en underlig skillnad mellan könen – knälånga shorts för pojkar och väldigt korta shorts för flickor.

”Jag räknade till 30 par och alla var rumpkorta. Inte ett enda par gick ner till halva låren. Men så tittade jag under killsektionen och där var nästan alla shorts långa. Vad är det för skillnad på en nioårig tjej eller pojke? En nioåring leker ju fortfarande. De går inte runt och är sexiga”, säger en förälder till Expressen.

Hon skrev ett inlägg på H&M:s Facebook-sida som blev ordentligt uppmärksammat – ett exempel på hur konsumentmakten ökat genom sociala medier, säger experten Hans Kullin till TT.

Bland jeans för flickor i skolåldern fanns dessutom bara ”slim fit” och ”skinny fit” när en annan förälder skulle handla i en av H&M:s fysiska butiker.

”Varför finns det ens ett sådant begrepp som skinny fit på barnkläder? Så som samhället ser ut i dag så behöver inte H&M också framhäva ett konstigt kroppsideal i så unga åldrar. Jag märker redan nu på min dotter att hon börjar bli medveten om sin storlek” säger föräldern till Ehandel.se.

H&M:s presskontakt säger till Expressen att klädkedjan tar till sig av kritiken.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant