Donut King vill till Sverige. Fotograf: Donut King/Facebook

Här är 9 globala snabbmatskedjor som nu är på väg till Sverige

Här är snabbmatskedjorna som nu vill etablera sig i Sverige.

Sverige är en attraktiv marknad för franchisekedjor – antalet har vuxit från 125 till 800 stycken mellan 1995 och idag. Tillsammans omsätter de nästan 260 miljarder kronor och sysselsätter kring 130 000 personer.

Franchise Group har listat franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige – och bland dem finns 11 globala snabbmatskedjor som sysslar med allt från glass till gourmetpizza och bagels.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden” Franchise Group i ett meddelande.

Punjab Grill
Kedjan bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Donut King
Australiensiska donutkedjan har funnits i över 30 år och säljer donuts i alla färger och former. De serverar också smoothies och milkshakes.

La Cure Gourmande
Kedjan säljer kakor, sötsaker och choklad med 54 franchisebutiker världen över.

Gloria Jean's Coffees
Med passion för kaffe har cafékedjan idag öppnat över 400 caféer.

Bagel Corner
Bagelkedjan har sedan 2011 serverat bagels till konkurrenskraftiga priser till sina kunder under 70 sekunder.

Crust Gourmet Pizza Bar
Pizzakedjan som serverar "boutique style"-pizzor där matupplevelsen står i fokus. Idag är de marknadsledare i Australien.

Michel's Patisserie
Australiens största konditorikedja som serverar franskinspirerande produkter och prisbelönat kaffe. De finns idag med över 300 enheter.

Brumby's Bakery
Med "hembakat" som ledord säljer brödkedjan ”autentiskt old style bröd bakat på högkvalitativa ingredienser.”

Pizza Capers
Startat i Brisbane 1996 säljer kedjan gourmentpizzor, pasta, sallades och desserter. Idag är de etablerade över hela Australien.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA