Carl Pei: ”Hajpen kan bli din värsta fiende”

Hajpen är stark. Den är mäktig och drar många ögon till sig. Men används den fel är hajpen ett luftslott som stjäl uppmärksamhet från det viktigaste du har, skriver mobilkungen Carl Pei.

I företagsbyggande är det lätt men farligt att bli fångad av hajpen. Det är enkelt för att man har så mycket press på en från alla håll. Media hajpar upp nya produktkategorier, kunder kommer med bra förslag och konkurrenter kommer med starka produkter.

CARL PEI

  • Flyttade till Kina som 25-åring och blev medgrundare av OnePlus 2013.
  • Första mobilmodellen OnePlus One sålde  i 1,5 miljoner exemplar och drog in motsvarande 2,5 miljarder kronor.
  • Nu lanseras OnePlus 5.

För hur många gånger tänker vi inte "wow, det där kommer verkligen flyga, det där vill jag göra", om något som sen floppar? Wearables var det hetaste som fanns och i Sverige tippades det bli årets julklapp 2014. Alla skulle göra smarta klockor och armband, men vem bryr sig om dem nu? Det fanns ett stort tryck på oss, både internt och externt, att ta fram en smart klocka. Vi kom faktiskt så långt att vi designade en, men som tur var avbröt vi där för att fokusera på våra telefoner.

Telefonen, en liten apparat som du måste hålla i handen och skriva på, är inte mänsklighetens slutgiltiga lösning på kommunikation. Den kommer troligen i framtiden att bytas ut mot bättre lösningar, men mot vad? Hajpen har sagt många saker: glasögon, armband, klockor, linser – men inget har stämt hittills.

Hajp eller inte, hur vet man?
Hur vet man vad som är hajp och vad som är sant? Om man inte tittar framåt kan det vara svårt att urskilja. Ett sätt att se tydligare är att försöka titta in i framtiden. Föreställ världen om fem år – om du tror att alla använder produkten då är du något på spåret.

2014 tänkte jag mig att alla år 2019 kommer använda någon form av smartphone, men inte smarta klockor eller fitnessarmband. Vi är redan superstressade från för mycket meddelanden och notifikationer, varför skulle någon vilja ha ännu fler i mikroformat?

Hajpen stressar fram felbeslut
Efter OnePlus One och OnePlus 2 hade vi några av de mest kraftfulla telefonerna på marknaden. Våra användare var power users. Vi tog då beslutet att växa i mobilmarknadens mellanskikt, OnePlus X var billigare och mindre kraftfull. Lagom och mellanmjölk. En potentiell storsäljare.

Men hittade vi en ny målgrupp? Nej. Våra fans stöttade oss och tyckte telefonen såg fin ut, men att den var "definitivt inte för mig". De ville ha en maskin och vi gav dem en leksak. Vi hade slösat ett halvårs jobb på något som våra fans inte ville ha eller ens frågat efter.

Samtidigt gick det väldigt bra i Indien. Hajpen var på riktigt där och det naturliga steget verkade vara Indonesien, en gigantisk marknad. Vi trodde att vi kunde kopiera succéupplägget från Indien utan att egentligen verkligen förstå varför det fungerade bra där. Resultatet blev, som ni nog förstår, dåligt. Kulturella skillnader och andra omständigheter gjorde att folk i Indonesien inte var beredda att betala alls lika mycket för en telefon som i Indien.

Att dras med i hajp och sen tro att saker löser sig själv låter dumt, men det är lätt hänt. Mitt i hajpen, när allt och alla pekar åt samma håll, är det svårare än någonsin att stanna upp och tänka till. Tro mig, jag vet.

Man hör oftast att det är viktigare att säga nej än ja, och nu förstår jag detta väl. Vi lyckades säga nej till den smarta klockan, men sa "ja" till Indonesien och kategoriexpansion.

Fundera: vad borde du säga nej till idag?


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA