Fotograf: YouTube

Nya uppgifter: Bråket med Disney ser ut att bli riktigt dyrt för Pewdiepie

Svenske Youtuberns skämt ser ut att bli en riktigt dyr affär.

Pewdiepies samarbete med Disneys Youtubenätverk Maker Studios skedde genom det drivande samriskbolaget PXM Network – som Pewdiepie och Maker Studios ägde 50 procent var i.

Pewdiepies värderar sin andel till cirka 82 miljoner kronor enligt det brittiska bolagsverket, vilket gör att samriskbolaget totalt är värt över 160 miljoner kronor – baserat på siffror från innan samarbetet bröts, rapporterar Breakit.

När Disney valde att avsluta samarbetet kom parterna överens om att att Maker Studios andel i samriskbolaget PXM Network skulle köpas av Pewdiepie, enligt Breakit.

Det innebär att Pewdiepie nu måste punga ut med åtskilliga miljoner.

Det var i februari 2017 som Walt Disney Co valde att kapa banden med PewDiePie efter en rad påstådda antisemitiska snedsteg från YouTube-stjärnan; 9 av hans videos sedan augusti 2016 hade innehållit antingen antisemitiska skämt eller visuella nazi-referenser, enligt en granskning från Wall Street Journal.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.