Ett stycke svensk internethistoria är nu till salu – med 1 miljon besökare varje dag

3 miljoner användare i veckan: ett stycke svensk internethistoria är nu till salu.

När Schibsted publicerade sin kvartalsrapport nyligen framkom att de nu vill sälja sin andel i Hitta.se.

Schibsted är en majoritetsägare av Hitta.se med 90,2 procent. Affären har mött stor konkurrens från alla katalogbolags största fiende, Google.

För Schibsted handlar det om att fokusera på sina kärnaffärer och då platsar inte längre Hitta.se in i gänget. 

Det går trots allt ok för Hitta.se som förra året hade ett EBITDA-resultat på 69 miljoner kronor samtidigt som omsättningen uppgick till 257 miljoner.

Söksajten når i snitt 3 miljoner besökare per vecka, och har i snitt 1 miljon besökare per dag, enligt Hitta.se:s egen statsitik. 

Köpare av Schibsteds andel är hitta.se:s vd Alexander Hannerland, investeraren Stefan Tocca och den Londonbaserade investeringsfirman Sprints Capital Management.

Men i skrivande stund är det oklart om köpet gått igenom, så det kan finnas utrymme för dig att öppna plånboken och äga en del av svensk internethistoria.

Läs Dagensanalys.se för att alltid ha koll på det senaste i din digitala vardag.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant