Fotograf: Business Insider

"Snart kommer vi betala dig för att flyga" - Så vill isländska uppstickaren stöpa om flygindustrin

Isländska flygbolagets vd vill leda förändringen av flygbranschen.

Med sina spränglila flygplan har isländska WOW Air plötsligt blivit en kraft att räkna med. Med 600 kronors flyg har man tagit sig an storebror Norwegian i den begynnande kampen om lågprisflyg över Atlanten. 

Men enligt vd:n och grundaren Skúli Mogensen har den isländska uppstickaren än så länge bara skrapat på ytan av låga biljettpriser.

”Jag ser framför mig dagen då vi betalar dig för att flyga,” säger entreprenören till Business Insider.

WOW Air, grundat 2011, vill ligga i absolut framkant när industrin nu stöper om sina affärsmodeller och digitaliserar kundupplevelsen.

För att uppnå lönsamhet mitt bland benhård konkurrens och pressade marginaler, blir det allt viktigare för flygbolag att sprida ut sina inkomstkällor till olika delar av kundens resa. Lågprisbolag har redan blivit experter på att ”stycka upp” en resa i sina minsta beståndsdelar, där allt utöver sittplats och handbagage blir till en extra kostnad för kunden. 

Dels handlar det om tillägg under flygresan såsom val av sittplats och mat och dryck; men den stora tillväxten spås komma från det som sker innan och efter flyget. Där jobbar bolagen nu aktivt för att skapa kommersiella partnerskap med olika aktörer som transportbolag, hotell och butiker på flygplatsen.

”Vårt mål, och vi jobbar hårt för att uppnå det, är att våra sidointäkter faktiskt ska bli större än våra passagerarinkomster,” säger Morgensen, vars flygbolag väntas dubbla i storlek under de kommande två åren. ”Det flygbolag som är först att uppnå detta kommer att bli en ’game changer’".

Mogensen är inte den enda flyg vd:n som ser gratis flyg framför sig. Ryanairs vd Michael O’Leary sade nyligen att hans målsättning är att ”göra flygtrafik gratis inom 10 år”.

”Flygen kommer alltid att vara fullsatta, och vi kommer att tjäna våra pengar på att dela på inkomsterna från flygplatsen – [och tjäna pengar på] alla människor som springer igenom dem, och dela på shopping inkomsterna,” sade irländaren enligt Telegraph.

Nyckeln till dessa sidointäkter blir alltså att locka passageraren ombord på en resa – och det är något som kan löna sig att till och med betala för. Utmaningen för flygbolagen är att hävda sig hos de övriga aktörerna på så sätt att de får en tillräcklig bit av kakan.

En annan viktig faktor blir att i större mån utnyttja kunddata för att erbjuda en mer personaliserad – och för flygbolaget lukrativ – resupplevelse. WOW Airs Mogensen talar till och med om att göra passagerare till så kallade ’brand ambassadors’. Det kunde innebära att belöna de kunder vars sociala medieinlägg utgör reklam, och mer intäkter, för WOW. 

Spännande framtid i korten.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA