Fotograf: Mark Lennihan

Snaps huvudrådgivare har gjort en tvärvändning och slaktar riktkursen: "Vi hade fel"

Morgan Stanley har fått en Snap-bakfylla.

"Vi hade fel"
Så inledde Morgan Stanley sitt brev till kunderna på tisdagen. Investmentbanken som agerade huvudrådgivare i Snaps hajpade börsnotering tidigare i år har nu sänkt sin riktkurs med 42 procent till 16 dollar, vilket är under teckningskursen på 17 dollar. Bearcase är nu nere på sju dollar. Det är en rejäl vändning från banken när man jämför med den tidigare riktkursen på 28 dollar. Det rapporterar Business Insider.

"Vi har haft fel gällande Snaps förmåga att skapa innovationer och förbättra sin produkt i år (och skalbarhet, targeting, mätbarhet osv.), och detta gäller även intäktsgenerering från kunder och [företagets] strävan att komma vidare från 'experimentella' reklambudgetar till större, brandade och direkt riktade allokeringar av reklam," skrev Brian Nowak, analytiker hos Morgan Stanley.

Enligt Business Insider relaterar Nowaks nedvärdering till ett långsamma framsteg i omsättningstillväxten hos Snap. Analytikern nämner fyra områden som hindrar tillväxten i reklamintäkter just nu.

1. Undermåliga 'completion rates' på reklam.
Snapchat har inte lyckats ge annonsörerna den tillgång till millenials som lovats, enligt Morgan Stanley. Konkurrenter som Instagram och Facebook erbjuder för tillfället bättre 'completion rates'.

2. Lägre avkastning på investering.
Annonsörerna hoppas genom reklamköp se en konkret ökning i intäkter. Snap kan inte erbjuda lika bra ROI som konkurrenterna.

3. Försening i lansering av automatiserad budgivningsplattform för annonsörer. 
Detta är något som hindrar annonsörer från att köpa reklam på Snaps plattform på ett smidigt sätt.

4. Ökad konkurrens.
Instagram och moderbolaget Facebooks Messenger har kopierat Snapchats produkt snabbare än väntat (i synnerhet 'stories' funktionen), och erbjuder gratis reklamutrymme till annonsörer via sponsrade animationer ("lenses)".
Trots de något dystra framtidsutsikterna ser Morgan Stanley stor potential i bolaget. Nowak nämner Google Search, Youtube och Facebook som exempel på bolag som hade tidiga problem med att få igång annonsintäkterna - men som hittade en väg till framgång. Om samma gäller för Snapchat, det återstår att se.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär