Airbus, Kitty Hawk Flyer

Flygande bilar är inte science fiction längre - här är 15 som är redo att lyfta

Mer än ett dussintal startupbolag, finansierade av förmögna profiler som Googlegrundaren Larry Page, utvecklar liksom storbolag som Airbus egna modeller för att göra drömmen om flygande bilar till verklighet.

På Top Marques-mässan i Monaco presenterade tjeckiska Aeromobil sin första flygande bilmodell. För det facila priset av 12 till 15 miljoner kronor kan ett av de första femhundra exemplaren bli ditt om tre år.

I luften drivs Aeromobil av en turboladdad fyrcylindrig boxermotor med ungefär trehundra hästkrafter, medan det på vägen är en hybrid som använder bensinmotorn som generator för att driva två elmotorer i framhjulen. Den har plats för två personer, så länge de tillsammans inte väger mer än 240 kilo.

Men för att bilen ska kunna flyga behöver den ett flygfält eller en annan godkänd start- och landningsplats, samt en förare med både körkort och flygcertifikat.

Redan nästa år kan holländska PAL-V ha sin flygande bil, Liberty, på marknaden. Liberty, som utvecklats under mer än femton år, är en trehjulig gyrokopter som kan växla från körläge till flygläge på fem till tio minuter. Mot en handpenning på 92 000 kronor går det nu att beställa den tvåsitsiga gyrokoptern som väntas kosta från 3,7 miljoner kronor och uppåt.

Med tyska Lilium, där IT-miljardären Niklas Zennströms riskbolag Atomico investerat 100 miljoner kronor, kommer man att kunna ta sig mellan London och Paris på en timme. Tanken är att deras flygtaxi, Lilium Jet, ska bli ett slags Uber i skyarna. Lilium, som häromveckan genomförde en lyckad testflygning, är först ut med totalt utsläppsfria jetflygplan och har i likhet med en helikopter vertikala lyft och landningar.

Medan testet utfördes med en mindre modell, kommer Lilium nu fokusera på att utveckla en större version, med plats för fem passagerare.

Och i slutet av förra året lyckades Kitty Hawk Flyer, som mest liknar en flygande jetski, ta sig upp i luften. Kitty Hawk, som planerar att ha sin produkt på marknaden mot slutet av innevarande år, har fått stor medial uppmärksamhet. Inte minst för att Googlegrundaren Larry Page och Sebastian Thrun, som startade Google X och var med och utvecklade Googles självkörande bil, är engagerade i bolaget. Till skillnad från Aeromobil och Liberty behövs inget flygcertifikat för att flyga en Flyer.

Att tillverka en flygande bil är lättare i dag än någonsin tidigare. Inte minst tack vare utvecklingen av mer lättviktiga material, batterier och datorteknik som gör att människor inte längre behöver riskera livet vid testflygningar.

Men det saknas inte skeptiker. Redan i dag finns det ett utbrett motstånd mot att drönare flyger över


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA