Fotograf: TT

Han tar fram en affärsidé om dagen

Superentreprenören Masayoshi Son är Japans rikaste man och en av världens mest betydande investerare. Han har satsat på teknik ända sedan han började gråta första gången han såg ett chip.

Ser man till det yttre är det väldigt lite som skiljer Masayoshi Son från tusentals andra japanska direktörer. Propert klädd i mörk kostym och med glesnande hår skulle han lätt försvinna i vilken Tokyomorgonrusning som helst.

Masayoshi Son

Ålder: 59 år.
Förmögenhet: 201 mdr kr. Japans rikaste person och nr 34 på Forbes världslista.

Investeringar:
1981: Softbank
1996: Yahoo Japan
1996: J Sky B
2002: Yahoo BB Mobile
2004: Japan Telecom
2005: Fukuoka Hawks
2006: Vodafone Japan
2008: Alibaba
2016: Brittiska chiptillverkaren ARM.

Men skenet bedrar. Masayoshi Son har de senaste åren kommit att bli en av världens absolut viktigaste entreprenörer och investerare. Han är ordförande i det japanska jättekonsortiet Softbank och lanserade i höstas utvecklingsfonden Vision Fund med ett kapital på 100 miljarder dollar.

Fonden, där också det saudiska kungahuset och en handfull amerikanska storföretag, som Apple och Qualcomm, är med och bidrar ska användas till satsningar inom sådant som ligger den japanske multimiljardären varmt om hjärtat – teknik, kommunikation och datorer.

Enligt sina medarbetare är han "hämningslöst konstruktiv" och har tagit på sig att formulera minst en affärsidé per dag.

"Han släpper inte affärsfokus ens under de mest delikata middagar och har en tavla som han gör investeringskalkyler på i representationsmatsalen", säger Chalmersprofessorn Tomas Kåberger, ordförande i Renewable Energy Institute – ett forskningsinstitut som Masayoshi Son startade några månader efter Fukushimakatastrofen.

På senare tid har den japanske superentre­prenören sett till att ytterligare vidga sina redan ansenliga internationella kontaktytor.
I december i fjol hade han ett möte med den då nyvalde Donald Trump och lovade att satsa 50 miljarder dollar från sin Vision Fund på ett bräde för att på sikt skapa 50 000 nya jobb i USA.

I sällskap med världsledare som Donald Trump (med vilken han kort och gott är "Masa") eller tillsammans med saudiska prinsar utstrålar Masayoshi Son ren och oförställd glädje, på ett synnerligen ojapanskt sätt.

Han har själv sagt att mycket handlar om revansch. Japans rikaste man är av koreansk börd, det som med en lite nedsättande japansk term brukar kallas Zainichi-Kankoku-Chōsen-jin och närmast kan översättas med "utomstående person från Korea".

Uppemot 600 000 koreaner är bosatta i Japan. De flesta har bott i landet i generationer och en inte så liten andel är ättlingar till de koreaner som fördes till Japan som slavarbetare under åren 1910–1945 då Japan ockuperade den koreanska halvön.

"När jag startade mitt första företag tvekade jag om jag skulle använda mitt japanska efternamn Yasumoto eller om jag skulle ta vårt koreanska släktnamn Son. Jag valde det koreanska eftersom jag vill vara en förebild för unga koreaner som fortfarande diskrimineras i Japan", sade Masayoshi Son i en intervju med japanska Nikkei nyligen.

"Jag tror att han vill visa att även en japan med koreanskt ursprung kan lyckas i världen. Han prioriterar att bygga nya verksamheter, lönsamheten framstår som ett medel. Det är nog grunden för hans framgång", säger Tomas Kåberger.

Att det skulle bli elektronik, internet och telefoni som skulle bli den unge entreprenörens melodi stod klart ganska tidigt. Han utbildade sig delvis i Kalifornien och det var också där han för första gången fick se ett datachip – en upplevelse som, enligt egen utsago, fick honom att börja gråta.

Tillbaka i Japan startade han Softbank 1981 och började med att utveckla och sälja mjukvara och samtidigt ge ut tidningar om persondatorer och hur de kunde kommunicera med varandra.

År 1996 var han med och drog i gång Yahoo Japan, samma år startade han tillsammans med mediemogulen Rupert Murdochs News Corporation satellit-tv-tjänsten J Sky B som försåg en mediehungrig japansk publik med utländska tv-program.

Dotcomkraschen år 2000 raderade på några månader större delen av Masayoshi Sons personliga förmögenhet. Detta tycks dock bara ha varit en liten dipp i tillväxtkurvan.
Redan 2002 var han på löpsedlarna med ett ambitiöst program som i stort sett gratis skulle förse japanska skolor och bibliotek med internetuppkoppling. Samma år sjösattes Yahoo BB Mobile – en av de första mobila bredbandstjänsterna.

År 2004 köptes Japan Telecom – en av tre japanska jättar inom fast telefoni och två år senare, 2006, lade Softbank upp motsvarande 130 miljarder kronor för Vodafone Japan.

Under mellanåret, 2005, såg Masayoshi Son till att placera sitt konglomerat ännu mer på kartan för den vanlige japanen då han köpte det professionella basebollaget Fukuoka Hawks från varuhusjätten Daiei och, förstås, döpte om det till Fukuoka Softbank. Hawks, som sedan dess har vunnit Japan Series inte mindre än tre gånger.

Expansionen fortsatte i snabb takt. Där andra japanska storföretag varit långsamma att agera på världsscenen såg Masayoshi Son till att knyta vänskapsband och ingå allianser var helst han såg en affärsmöjlighet.

Kinesiska internet­shoppingtjänsten Alibaba blev en tidig och mycket lyckosam investering och i juli 2008 var Softbank det första japanska mobilföretaget att erbjuda. Apples Iphone till sina kunder. Masayoshi Son brukar för övrigt framhålla Apples grundare Steve Jobs som en av sina viktigaste inspirationskällor.

Det var efter samtal med honom som han insåg att den brittiska chiputvecklaren ARM låg långt före Intel och övriga tillverkare när det handlar om att utveckla hårdvaran till det hajpade "internet of things" – alltså den framtid där allt och alla kommer att vara konstant uppkopplade hela tiden.

ARM blev i fjol en av kronjuvelerna i Masayoshi Sons skapelse. Billigt var det inte, men enligt Masayoshi Son är prislappen på motsvarande närmare 300 miljarder svenska kronor "ett fynd".

Förutom drivkraften att göra bra affärer drivs Masayoshi Son också av en vilja att förändra världen. Efter kärnkraftskatastrofen i Fukushima 2011 gick han ut stenhårt och kritiserade den japanska regeringen och kärnkraftsindustrin för att ha satt folkets liv och hälsa på spel.

Några månader efter haveriet satte Masayoshi Son som sagt upp Japan Renewable Energy Foundation.
Stiftelsen har numera utvidgat sitt område till att även omfatta länder utanför Japan.

"Han ser varje samhällsproblem som en affärsmöjlighet och är inte rädd att själv ta risker", säger Tomas Kåberger om sin chef.

När Masayoshi Son presenterade sin grandiosa Vision Fund underströk han att det är hans fasta övertygelse att datorer inom 30 år kommer att vara mer intelligenta än människan.

För Softbanks del sträcker sig tidshorisonten något längre – 300 år för att vara exakt. Lite längre än Tokugawashogunerna härskade i Tokyo (1603–1867), innan de blev utmanövrerade av Ryoma Sakamoto – mannen som brukar beskrivas som det moderna Japans fader och en av Masayoshi Sons stora idoler.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär