Fotograf: Henrik Holmberg / TT

Prislapp på plastpåsar skulle rädda miljön - så gick det för klädkedjorna

Fler börjar gå i de stora kedjornas fotspår efter lyckade resultat.

H&M, Lindex och Kappahl började för en månad sedan ta betalt för sina påsar. Kampanjen One bag habit startades som initiativ med syfte att sänka överskottet från påsarna till hållbar utveckling. H&M donear till exempel sitt överskott till organisationen Wateraid, enligt Svenska Dagbladet.

Beslutet kom efter en EU-förordning som sedan början av juni tvingar butiker att informera om plastpåsarnas negativa effekter för miljön.

Resultatet är positivt om man jämför med tidigare förbrukning. Hos Kappahl har minskningen gått ner den senaste månaden och endast cirka 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse. Även H&M har sett en minskning, utan att dela med sig av detaljer kring exakta siffror.

"Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder" säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, enligt Svenska Dagbladet.

Fler kedjor har tidigare gett sig på samma förändring utan lyckade resultat. Indiska, som i början av 2015, började ta betalt för sina påsar återgick till gratispåsen efter att ha fått ta emot en del klagomål från kunder.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär