Fotograf: Getty Images

Trots skandaler: Så bra går det för Uber i Sverige

Sexuella trakasserier och minskande marknadsandelar har inte påverkat verksamheten i Sverige.

Taxibolaget Uber har stått i centrum för en hel del skandaler på senaste tiden men lyckas trots det leverera bra resultat - i alla fall på den svenska marknaden, enligt Di Digital.

På senaste tiden har Uber hamnat i rampljuset för skandaler som kretsat kring sexuella trakasserier på bolaget och stora förluster. De tvingades till exempel avsluta sin verksamhet i Danmark på grund av nya hårdare taxilagar. Efter det övergav de även den Norska marknaden.

Samåkningstjänsten Uber pop tvingades också läggas ner för åtta månader sedan efter att ha tagit emot ett flertal anmälningar mot förare och granskats av Skatteverket som konstaterade att många fuskade med skatten.

Trots detta är marginalen i Sverige bland de högsta i Europa.

"Vi fortätter att växa jättesnabbt i Sverige. Vi har haft sex turbulenta månader i media men det är inget som har påverkat vår verksamhet", säger Martin Hedevåg till Di Digital.

Bolagets mål är att luckra upp regleringen på taximarknaden och göra det lättare för de som vill ta taxilegitimation.

Taxiappen har nu över 600 000 användare som gör 100 000 resor varje månad i Sverige.

"Det är en betydande bas. Vi har ungefär 1 500 aktiva förare. Det är kul att se", säger Martin Hedevåg till Di Digital.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST