Umeå.

Hur lyckas det här lilla bolaget i Umeå förvandla halva omsättningen till vinst - år efter år?

"Det finns ett överdrivet fokus på helt nya omvälvande innovationer i svenska startups - men allt behöver inte vara disruptivt"

Superföretaget Nordic Biomarker må vara lönsamt men varumärket är inget du möter som konsument. Inte ens på sjukhusen, som är slutkunden, är bolaget välkänt.

Testa VA Insights gratis!

Det här är en artikel från Veckans Affärer Insights - en digital premiumprodukt från Veckans Affärer. Veckans Affärer Insights är ditt nya inspirerande arbetsverktyg. Du som ännu inte är prenumerant kan prova gratis i 30 dagar!

”Vi säljer nästan uteslutande OEM-lösningar till våra kunder och därför är det deras varumärken som syns på sjukhusen, inte vårt”, säger Rikard Rodén, vd på Nordic Biomarker sedan ett år tillbaka.

Grundarna, forskarna Gunnar Pohl och Göran Aronsson, hade under sina många år i branschen upptäckt ett behov i marknaden - ett riktigt bra och pålitligt reagens för att testa om en person fått en blodpropp eller inte. Tillsammans utvecklade de ett test som blivit företagets storsäljare, ett reagens för proteinet D-dimer. Inte minst för att det ger landstingen stora hälsovinster.

”Om en patient kommer in och man misstänker blodpropp så ställs diagnos med ultraljud eller röntgen. Men många gånger är det inte en propp som ger upphov till symptomen och då har man, innan bra D-dimer tester fanns, behövt kosta på en undersökning för mellan 20 000 och 40 000 kronor i onödan. Istället kan man nu använda ett test med vår reagens som kostar omkring 100 kronor att köra. Om det visar negativt så kan man undvika dyra undersökningar.”

Det är just inom blodets koagulation som grundarna hade sin expertis och det är än så länge där Nordic Biomarker verkar. Motsatsen till blodproppar, när blodet inte koagulerar som det ska och patienten är blödarsjuk, är också ett område där Nordic Biomarkers utvecklar reagenser med samma teknik. 

Grundarna har valt att inte patentera sin teknik och Rikard Rodén förklarar varför:
”Det är kanske relevant med patent om man har uppfunnit något helt nytt på en ny marknad. Men i vårt fall handlade det mer om förbättringar och tillverkningsmetoder. Dessutom är patent kostsamt, tungrott och inte alltid så lätta att försvara, eller ens få reda på om någon använt ens metod”, säger han och tillägger:

”I teknikbolag, i synnerhet start-ups som verkar i de svenska innovationssystemen, finns ibland ett överdrivet fokus på helt nya, disruptiva och patenterbara innovationer. Förbättringar i kvalitet, tillverkning, logistik eller försäljningssätt av en produkt eller tjänst i ett befintligt segment är ofta en enklare och snabbare väg till tillväxt och lönsamhet då man inte på egen hand behöver skapa en marknad. Detta är Nordic Biomarker ett lysande exempel på.”

Marginalerna i branschen generellt är höga men Nordic Biomarker har tack vare relativt få konkurrenter och en stabil och högkvalitativ produktionsteknik kunnat ligga lite högre. De senaste åren har vinstmarginalen legat mellan 55 och 60 procent. 
”Det finns konkurrenter, några aktörer i vår storlek, men inte så många oberoende leverantörer som är öppna för OEM-affärer. En av våra utmaningar framöver är att komma in som leverantör hos de riktigt stora jättarna som säljer hela analyssystem med egenutvecklade reagenser. ”

För tre år sedan sålde grundarna bolaget till ett riskkapitalbolag med kinesiska ägare. Kina är också är bolagets största marknad. 
”Det är en branschkunnig ägare som är villig att satsa och göra det här till något större.”

Om det är något, med facit hand, som borde hanterats annorlunda under framgångsresan så är det satsningen på forskning och utveckling, menar Rikard Rodén.
”Vi borde kanske ha satsat mer på det redan tidigare i bolagets utveckling. Men under de senaste par åren har vi försökt öka tempot, inte minst genom rekrytering. Idag lägger vi mellan 10 och 15 procent av omsättningen på FoU.”


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär