Fotograf: Ryan/Flickr

"Därför har jag aldrig ätit på McDonald's"

Franchisetagarna får panik över att varumärket håller på att dö ut, och McDonald's har bara sig själva att skylla, skriver Oliver Pechter.

Jag har aldrig ätit på McDonald's. Reaktionen när jag nämner det för, låt oss säga, en genomsnittlig svensk, blir alltid förvåning.

Men jag är knappast ensam - bara en av fem millennials har någon gång ätit en Big Mac, enligt ett internt memo som skickades ut till hamburgerjättens franchisetagare i USA förra året.

Franchisetagarna får panik över att varumärket håller på att dö ut, och McDonald's har bara sig själva att skylla. Snabbmatsjätten har helt enkelt rört sig med hastigheten av en fossiliserad dinosaurie med reumatism: fram till för två år sedan saknade McDonald's ett team som analyserar och interagerar på de sociala kanalerna - och då snackar vi om ett bolag som nämns varje en till två sekunder på sociala medier.

Om de nu misslyckats med att nå ut till millennials (även kända som generation Y) kommer det att bli ännu svårare att nå nästkommande generation - Den Stora Marknaden som alla vill åt, men ytterst få förstår. Generation Z har en köpkraft på 150 miljarder euro bara i Europa, Mellanöstern och Afrika enligt Business Insider.

Brittiska ekonomen Noreena Hertz kallar generation Z för generation K (häng med nu), efter "Hunger games"-karaktären Katniss Everdeen. Hon har intervjuat tvåtusen tonåringar födda mellan 1995 och 2002, och funnit att de är oroliga, ångestfyllda och inte litar på någon - deras värld är präglad av terrorism, dystopisk osäkerhet och orättvisor.

När dagens tonåringar ska beskriva sig själva är det vanligaste adjektivet "unik", enligt Noreena Hertz. Både millennials och generation K vill uttrycka sig själva - inte minst när vi konsumerar.

Att då äta en burgare med femtio år på nacken, som ätits av miljoner människor, är knappast något du kan lägga ut på Instagram för att visa upp hur innehållsrikt och varierat ditt liv är.

Sedan var det ju det här med tilliten: bara 6 procent av generation K litar på storbolagen, jämfört med 60 procent av de som är vuxna just nu (generation X), enligt Noreena Hertz forskning.

Så när McDonald's strategi på att vinna tillbaka en generation förlorade konsumenter går ut på bland annat Facebook- och Instagramkampanjer som lyfter burgarnas kvalitet och smak - då tror 94 procent av målgruppen inte på vad de säger.

Det är alltså helt verkningslöst att berätta hur bra produkterna är- visa oss i stället och låt oss vara med. Utan engagemang, inga millennial- och generation K-konsumenter.

Starbucks däremot har fattat grejen. De har lanserat en hemlig meny där du kan designa dina egna drycker - till exempel en "Pumpkin Chocolate Chip Cookie Frappuccino" eller en "Virgin Mojito Refresher". I stället för att (i blindo) försöka skapa och marknadsföra produkter som är attraktiva för unga konsumenter låter Starbucks generation K göra jobbet själva - och nu är kaffekedjans snabbast växande marknad "tonåringar som inte ens dricker kaffe".

När jag kan plocka ihop min egen, individuellt anpassade och "unika" burgare på tjugo sekunder i en app, och sedan betala för den med mitt fingeravtryck - då kommer jag äta på McDonald's.

Eller rättare sagt: på den mer anpassningsbara snabbmatskedjan som hinner före.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA