Fotograf: Jonas Carmhagen, Daniel Wellington/Instagram

Filip Tysanders klockbolag har precis släppt sin årsredovisning – och det är helt galna siffror

Filip Tysanders klockbolag redovisar otroliga siffror.

Det svenska klockbolaget Daniel Wellingtons extrema tillväxt och lönsamhet är något unikt. På mindre än fem år gick man från 0 till över 1 miljard kronor i försäljning.

Nu är försäljningen uppe i 2 miljarder, och extremt lönsamt. Det visar bolagets årsredovisning från förra året, skriver Breakit.

Vinsten förra året landade på otroliga 960 miljoner kronor. De senaste fyra åren har Daniel Wellington gått med en ren vinst på 2 miljarder kronor.

Det är en omtumlande resa som grundaren Filip Tysander har gjort. År 2011 var han en nyutexaminerad ekonom med några halvlyckade entreprenörsprojekt i bagaget. Han hade krängt både smala slipsar och färgglada plastklockor över nätet. Omsättningen låg på några hundratusen kronor.

Daniel Wellington, klockmärket med Natoband och minimalistiska urtavlor, skulle utvecklas till något helt annat.

Efter att ha skrapat ihop 200 000 kronor och lanserat märket begav han sig ut på en långresa. När han kom tillbaka låg 600 beställningar och väntade i webbshoppen. Tre år senare såldes över 1 miljon klockor. I dag finns man i över 6 000 butiker i 75 länder från Färöarna till Japan.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  3. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.