Fotograf: Jonas Carmhagen, Daniel Wellington/Instagram

Filip Tysanders klockbolag har precis släppt sin årsredovisning – och det är helt galna siffror

Filip Tysanders klockbolag redovisar otroliga siffror.

Det svenska klockbolaget Daniel Wellingtons extrema tillväxt och lönsamhet är något unikt. På mindre än fem år gick man från 0 till över 1 miljard kronor i försäljning.

Nu är försäljningen uppe i 2 miljarder, och extremt lönsamt. Det visar bolagets årsredovisning från förra året, skriver Breakit.

Vinsten förra året landade på otroliga 960 miljoner kronor. De senaste fyra åren har Daniel Wellington gått med en ren vinst på 2 miljarder kronor.

Det är en omtumlande resa som grundaren Filip Tysander har gjort. År 2011 var han en nyutexaminerad ekonom med några halvlyckade entreprenörsprojekt i bagaget. Han hade krängt både smala slipsar och färgglada plastklockor över nätet. Omsättningen låg på några hundratusen kronor.

Daniel Wellington, klockmärket med Natoband och minimalistiska urtavlor, skulle utvecklas till något helt annat.

Efter att ha skrapat ihop 200 000 kronor och lanserat märket begav han sig ut på en långresa. När han kom tillbaka låg 600 beställningar och väntade i webbshoppen. Tre år senare såldes över 1 miljon klockor. I dag finns man i över 6 000 butiker i 75 länder från Färöarna till Japan.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär