ANNONS

Probitas vill bygga det goda samhället

Bostadsutvecklaren Probitas har gjort en stor resa under de senaste snart tio åren. Från svåra utmaningar i finanskrisens efterdyningar till de senaste åren som har varit "all time high". Här berättar bolaget om hur de arbetar aktivt för att göra skillnad i samhället.

Koncernen Probitas har gjort en fantastisk resa. 2009 meddelade Kronofogdemyndigheten sina planer att flytta ut ur Provisorn 4 – Jarlahuskvarteret. För Probitas, som äger lokalerna, innebar detta att bolaget nu började läcka en miljon kronor i veckan. Probitas ägs av Immanuelskyrkans församling. Koncernens affärsområden inom fastighet­er, hotell­ och värdepappersrörelse ska delfinansiera kyrkans verksamhet och allt det hjälparbete som utförs. Således blev situationen snabbt allvarlig – men det fanns också möjligheter.

Probitas AB äger och förvaltar fastigheter i Stockholms innerstad. Namnet betyder hederlighet, vilket är ett av företagets fyra ledord tillsammans med omtanke, nöjda hyresgäster och skapa värde.

Läs mer här 

 

Det var mitt i Lehman brothers-kraschens efterdyningar 2009–2011 som ett omfattande ombyggnadsprojekt startades för att modernisera Jarlahuskvarteret till nya hyresgäster. Projektet satte Probitas på kartan. Jarlahuset har prisats flera gånger om, bland annat med ROT-priset 2013 och glaspriset 2014. I dag är Probitas ett välmående bolag som år 2016 gick med 77 miljoner kronor plus. Bland hyresgästerna finns den världskända musiktjänsten Spotify och egenägda Hotel Birger Jarl i de totalt 90 000 kvadratmeter som bolaget förvaltar. 45 000 av dessa återfinns i Jarlahuskvarteret.

"Det blev en kris för oss och vi tvingades att ta stora risker efter finanskraschen, men vi har tillsammans vänt den uppkomna situationen till framgång under dessa 7 år. Vi sålde två fastigheter och avvecklade en konferensrörelse för att få en tillräcklig finansiell egeninsats, säkrade bankfinansiering och fortsatte att göra det vi tror på. Nu gör vi ytterligare ett år med all time high. Situationen är helt omvänd och vi kan fokusera på de tre F som genomsyrar vår verksamhet: Förvalta, förädla och förvärva", säger vd Samuel Borg.

De tuffare åren visade att Probitas står starkt, också i stormar. Med ett starkare bolag som överlevt elddopet, blickar Probitas nu framåt. I år har bolaget lanserat en ny hemsida och ny logotyp - allt för att kunna ta nästa steg. Parallellt med detta lanseras nya projekt. Det senaste i raden är att gemensamt med stadsbyggnadskontoret och politiken tillföra Stockholms innerstad 44 nybyggda hyresrätter på en ca 2 000 kvadratmeter stor innegård på Nebulosan invid Vasaparken.

De tuffare åren har lämnat efter sig ett mer effektivt bolag som arbetar ännu närmare marknaden. Samtidigt, i och med att det är Immanuelskyrkan som står som ägare, så finns verksamhetens mjuka värden bevarade:

"Min uppgift är att leda det här bolaget så att vi genom kommersiella krafter kan fylla på kollektboxen. Med hjälp av det kan vi utföra de behjärtansvärda aktiviteter som vi i dag är iblandande i. På sätt och vis kan man säga att hela vår koncern är ett enda stort CSR-­projekt, samtidigt som vi är en stabil och mycket långsiktig marknadsaktör", säger Samuel Borg.

Bland de välgörenhetsprojekt som Probitas är med och möjliggör kan nämnas det icke-vinstutdelande äldreboendet Löjtnantsgården och arbetet för att stötta hemlösa.

"Vårt värdeord Probitas betyder hederlighet. Vi jagar inte alltid sista kronan utan vi tror på att bygga långa relationer med våra hyresgäster. Vi satsar mycket på en stark förvaltning och en god byggkvalitet. Samtidigt är vårt uppdrag att vara ett kommersiellt och professionellt bolag där vi hela tiden har lönsamhet i fokus. Det går hand i hand. Vi brukar säga att vi har ett kallt huvud och ett varmt hjärta", avslutar Samuel Borg.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär