Fotograf: Edward Stojakovic/Flickr, Steve Jurvetsson/Flickr

Elon Musk sågade just en kontroversiell svensk studie om elbilar vid fotknölarna

Nu har Musk gett sig på den svenska studien om elbilar, och han skräder inte orden.

Nu har IVL Svenska Miljöinstitutets forskningsrapport om klimatpåverkan från produktionen av elbils-batterier, som har lett till intensiv medial debatt i Sverige, nått hela vägen till Tesla-grundaren Elon Musk.

I ett twitter-inlägg kallar han studien för aningslös.

Studien, som har gjorts på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten, visar att tillverkningen av batterier är energikrävande och kan ha betydande utsläpp.

I den mediala debatten har resultatet exemplifierats med att produktionen av batteriet till en Tesla Model S leder till utsläpp motsvarande åtta års drift av en bensinbil. Elon Musk tillbakavisar påståendet med att studien är aningslös och påpekar samtidigt att Teslas batterifabrik, Gigafactory, drivs av förnybar energi.

 Mia Romare, en av rapportförfattarna och forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, berättar att hon inte har sett Elon Musks twitter-inlägg men hon känner till att liknande kritik förekommit från andra aktörer.

"Det som är synd ur vårt perspektiv är att det inte finns något i vår studie som handlar om specifika bilmärken, utan det är något som har kommit fram som exempel i media. Jag tror att tanken i början var att man ville använda ett exempel för folk som inte jobbar med det här, men allt fokus har hamnat på själva exemplet som sen har vidareutvecklats av andra" säger Mia Romare.

"Våra slutsatser är att det här säger ingenting om huruvida elbilar är bra eller inte, för det är dem eftersom de har noll utsläpp i lokalmiljön och därför finns det en anledning att satsa på dem. Vad studien däremot säger är att vi måste ta ett aktivt grepp om produktionen också."

Mia Romare konstaterar att deras studie är en ger en bild av elbilarnas klimatpåverkan under dess livscykel utifrån tillgänglig forskningslitteratur. För att kunna gå vidare och göra en ordentlig jämförelse skulle det behövas bättre data från producenterna.

När en twitter-användare frågar Elon Musk om det finns någon tillgänglig data över koldioxidutsläppen från Teslas biltillverkning, med hänvisning till att Google endast visar alarmerande artiklar, verkar Tesla-grundaren emellertid inte sugen på att dela med sig av någon data. I stället svarar Elon Musk:

"Det beror på att de korrekta artiklarna är så tråkigt uppenbara att de inte får någon medial uppmärksamhet".

Följ det senaste inom Hållbarhetssverige på Aktuell Hållbarhet.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  4. Uppgifter: Handelsbanken skakas av metoo-härva
  5. Lämnade Avanza efter 20 år – här är Hembergs nya uppdrag
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv

För dig som prenumerant