Fotograf: Pexels

Branschen önskar dig en regnig och kall sommar – så att kreditkortet går varmt

Högst upp på e-handlarnas önskelista: Uselt väder på din semester.

Ljumna sommarkvällar och kravlös tillvaro hägrar för solsvultna nordbor. Men bland Sveriges e-handlare är det få som hurrar. Det slår hårt mot affärerna när vi lägger mindre tid på att nätshoppa.

E-handeln drabbas mer än fysiska butiker av semestereffekten, enligt Emma Lindgren, marknadschef på Payson. En knapp tredjedel av svenska e-handlare räknar med sjunkande försäljning under sommaren. Detta enligt en undersökning bland 554 företag från betaltjänsten Payson, rapporterar Dagens Industri.

Deras drömväder är regn och växlande molnighet. 34 respektive 28 procent svarar att det skulle vara positivt för affärerna. Undersökningen visar att försäljningen av heminredning, leksaker, böcker och hemelektronik tappar särskilt mycket när solen skiner.

”Fint väder lockar ut konsumenterna och därmed är chansen stor att de väljer att handla i fysiska butiker. Många lockas också in i butiker som har sommarrea och därmed ökar även antalet spontanköp. E-handelsindikatorn visar att e-handlarna önskar en regnig och kall sommar med hopp om att fler ska stanna inne framför skärmarna”, säger Emma Lindgren till Dagens Industri.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant