Fotograf: Gigafood

Nu rullar snabbmatens Tesla in i Stockholm – som ska vända upp och ner på en hel bransch

Svenska startupen Gigafood är snabbmatens Tesla - så ska den här duon vända upp och ner på branschen med nyttig snabbmat.

Svenska startupen Gigafood vill fixa god, nyttig och snygg snabbmat som dessutom är klimatsmart. Med inspiration från Elon Musk – och Trump.

Det låter nästan för bra för att vara sant med snabbmat som inte bara smakar gott, tilltalar ögat och får dig att behålla hög energinivå hela dagen samtidigt som förpackningar, transporter och annat ger minimal miljöpåverkan.

Men det är precis vad duon Ida Högberg och Rebecka Carlsson anser sig ha skapat med Gigafood.

Då jag talar med Ida Högberg har hon så mycket energi att hon känns som ett naturbarn som svävar över sommarängar på nakna fötter.

"Jag har alltid haft energi, men det var först när jag också började äta annorlunda som något verkligen hände med mig. Jag brukar säga att det var som att sudda bort imman på rutan."

Inför intervjun har jag fått provsmaka ett antal rawfood-rätter, varav ett par desserter som hämtar färger från hela regnbågens spektrum.

Jag känner mig lättare på fötterna än efter en vanlig lunch, trots att jag även provsmakade vissa desserter efteråt.



Ida Högberg hävdar att Gigafoods mat varken innehåller socker, gluten eller grädde och att samtliga ingredienser noga har valts ut för att tillföra kroppen näring.

Gigafood drog igång vid Internationella Kvinnodagen den 8 mars och självaste jämställdhetsministern fick provsmaka.

Namnet kommer från att man genom Giga (som betyder 1 miljard) vill skapa något med potential att förändra livet för miljardtals människor.

"Vi började tänka mat för miljarder då vi beräknas vara 10 miljarder människor samma år som vi ska ha noll klimatutsläpp – 2050. Namnet innebär även en digital flört med tanke på gigabyte och annat. Mycket av vår produktion sker visserligen hands on, men det är genom det digitala vi hoppas skala upp snabbt", säger Ida Högberg.

Gigafood har idag sålt mat för 350 000 kronor, vilket gör att steget till miljarden skulle känns som ett sjumilakliv.

Dock ska man komma ihåg att Gigafood inte har gjort någon reklam ännu och det räckte med ett Facebook-inlägg innan man ens öppnat för att beställningarna skulle rasa in under två dygn.

Just nu förhandlar duon med investerare om en första emissionsrunda på 5 miljoner kronor för att genom Stockholm visa proof of concept, bygga säljorganisation och rulla ut till fler städer i Sverige och globalt under parollen "god, näringsrik och hållbar vardagsmat".

"Hela vår meny är ekologisk och förpackningarna är komposterbara och vi använder endast cykeltransporter genom Wolt och Move by bike. Så vi kompromissar inte med något, säger Ida Högberg.

Hon tror att yngre målgrupper i samhället kan finna maten extra intressant med tanke på att höstens Ungdomsbarometer visade att var fjärde person 15-24 år helt eller delvis undviker kött.

I sommar bommar Gigafood igen lokalerna vid Tegelbacken under en månad för att likt fågel Fenix återuppstå med en ännu bättre digital plattform.

Under den perioden ska Rebecka Carlsson gå legendariska Singularity University i Silicon Valley och hoppas få kunskap om hur exempelvis AI skulle kunna snabba på bolagets expansion genom smidigare distribution.

Nyligen stod det även klart att Gigafood blev 1 av 6 bolag som antagits till inkubatorn Sting. Mycket av inspirationen till Gigafood kommer genom det som Elon Musk har genomfört med Tesla.

"Det finns en uppfattning om att hållbara produkter är tråkiga. Men Tesla visade att man kunde ta elbilar ett steg längre och skapade världens mest hypade bil. Vi vill visa vad som är möjligt när det gäller att skapa hållbar hantering av mat", säger Ida Högberg.

Konkurrenter finns det gott om.

Förutom etablerade aktörer inom vegansk mat har Espresso House exempelvis slagit på stora trumman för sin veganmacka, medan Max har som mål att varannan hamburgare som säljs 2022 ska vara vegetarisk.

Även om det är fullt ös hos Gigafood kan duon få ett brett leende över läpparna när man drömmer sig tillbaka till stunden då klimatavtalet i Paris blev ett faktum.

Nu har drömmen nästan förvandlats till en mardröm genom att president Donald Trump vill föra USA ur avtalet.

"Då Trump-beskedet kom tänkte vi - nu jäklar måste vi skala upp Gigafood snabbt innan det är försent", säger Ida Högberg.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium