Fotograf: Netflix press

Nu testar Netflix med reklam – så kommer det fungera

Netflix börjar med reklam i början på avsnitten.

Just nu pågår ett test på Netflix där streamingjätten gör reklam för andra TV-serier innan du får se en film eller ett avsnitt.

Reklamklippen är ca 30 sekunder långa, och går inte att hoppa förbi med ett knapptryck. Däremot menar Netflix att det går att snabbspola reklamen för att komma till det du vill se.

Reklamen är baserad på användarens personliga preferenser, och kommer därför sannolikt att likna de rekommendationer som du redan får som användare, fast nu i ett rörligt format.

Det kan ju onekligen verka ironiskt att plattformen gör reklam för sin plattform på sin egen plattform, men samtidigt har vi den senaste tiden sett att kampen om användarnas uppmärksamhet är stenhård. 

Det gäller att såväl fånga publiken, som att hålla kvar dem så länge som möjligt. Det är först då du får tillräckligt med uppmärksamhet från de olika annonsörerna som ständigt letar efter bra ställen att spendera sina reklambudgetar.

Hur väl testet avlöper får nog alla användare snart reda på, för antingen kommer konceptet rullas ut på bred front, eller så testar de något annat sätt att fånga publikens intresse ytterligare några avsnitt. 

Läs Dagensanalys.se för att alltid ha koll på det senaste i din digitala vardag.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.