Fotograf: Fortune Live Media/Flickr

Forskare: Klarna kommer sno storbankernas kunder – och vända upp och ner på hela sektorn

Nu ska Klarna bli "bankernas Ryanair."

Att Klarnas ansökan om bankoktroj nu har blivit helt godkänd ger betaltjänstföretaget en möjlighet att erbjuda sina kunder en bredare produktportfölj.

Det säger Aoife Houlihan, kommunikationsansvarig på Klarna, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi har inte tagit beslut exakt om hur vi ska utöka erbjudandet men det ger oss exempelvis möjligheter att utfärda betalkort och en centralbanksförbindelse", säger hon.

Aoife Houlihan påpekar att Klarna sedan tidigare har haft regleringar i egenskap av att bolaget har varit ett kreditmarknadsinstitut. Därmed förändrar inte bankoktrojen Klarnas regleringsmiljö i någon större utsträckning.

Med det svenska banktillståndet kan Klarna verka med hjälp av EU-passporting inom unionen. Klarna är i dagsläget redan en av regionens största banker och kan dra nytta av de skalfördelar som bolagets kundbas innebär, säger hon.

"Vi ska utmana de vanliga retail-bankerna och deras affärsmodeller men inte replikera deras verksamheter eller bli en fullständig retail-bank själva", säger hon.

Historiskt har Klarna växt verksamheten genom att steg för steg ha börjat erbjuda fler produkter och tjänster, något som också kan tänkas bli fallet när bolaget nu har fått sitt banktillstånd på plats.

”Vi har redan sett att millenials, de födda under 80-talet, tror mer på digitala aktörer som Google och Facebook än traditionella finansiella aktörer. Så det kan vara så att de tror mer på Klarna än på bankerna” säger forskaren Claire Ingram från Handelshögskolan till SvD.

Hon tror att Klarna kommer kunna sno unga kunder från storbankerna.

”De flyttar in på bankernas territorium från en stark position. De är ett större hot än de flesta fintech-bolag.”

Sebastian Siemiatkowski säger till Financial Times att Klarna vill bli banksektorns Ryanair, som ska förändra en hel industri för privatkunderna.

Klarna är i dagsläget verksamt i 18 länder, varav 17 europeiska länder samt även USA. Koncernomsättningen uppgick till 3,6 miljarder kronor under 2016 och intäktstillväxten var under det gångna helåret 28 procent. Vinsten landade på 113 miljoner kronor - en vinstmarginal på drygt 3 procent.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär