Fotograf: Michael Probst

Nu ska H&M:s värsta konkurrent börja sälja deras kläder

Kampen om nätmodet hårdnar.

Från Zalandos mediadag på fredagen kom beskedet att H&M:s varumärke Weekday ska börja säljas hos Zalando.

"Jag kan bekräfta det från vår sida också. Det är inga konstigheter. Vi har ett annat varumärke som heter Monki som finns tillgängligt på Asos och Tmall i Kina. Och jag tror också att Weekday finns på Asos. Det är absolut inget nytt att vi på det här sättet provar med våra mindre varumärken (på externa marknadsplatser, reds anm)", säger H&M:s ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.

Sedan tidigare säljs ett annat av H&M:s mindre varumärken, Cheap Monday, via Zalando.

Håller ni öppet för att även de andra separata varumärkena COS och Stories i framtiden kan komma att säljas på externa marknadsplatser?
"Jag vill inte spekulera i det. Vi växer hela tiden i olika marknader och kanaler och vi utesluter ingenting. Vi är alltid öppna för bra affärer. Det finns väldigt många marknadsplatser som väldigt gärna vill ha alla våra varumärken på sin sida", säger Nils Vinge.

Och hur ska man se på själva H&M-varumärket?
"I dagsläget finns det inga sådana planer. Vår affärsmodell är alltid att vara direkt mot våra kunder och H&M är ett av världens starkaste varumärken så det ska nog mycket till", kommenterar ir-chefen.

Zalando vill fördubbla sina intäkter till och med år 2020. Det säger bolagets vd Rubin Ritter på nätmodehandlarens pressträff på fredagen inför tisdagens kapitalmarknadsdag.

Läs analysen om kampen mellan H&M och Zalando i senaste numret av Veckans Affärer.




NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA