H&M åkte just på ännu en kalldusch - och straffas direkt

Hur ska klädjätten vända trenden?

Hennes & Mauritz försäljning steg med 4 procent i maj, jämfört med samma månad året innan då försäljningstillväxten var 9 procent.

Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms. Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 6,1 procent.

Under hela det andra kvartalet, mars-maj, uppgick försäljningen exklusive moms till 51.383 miljoner kronor (46.874). Analytiker hade räknat med 51.867 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Totalt antal butiker per den sista maj uppgick till 4.498 jämfört med 4.077 vid samma tidpunkt året innan.

H&M:s försäljning i maj påverkades under första delen av månaden av tuffa marknadsförutsättningar i flera länder. Under andra delen av månaden var försäljningen betydligt bättre.

Det skriver klädbolaget i ett pressmeddelande.

Aktien straffas direkt och faller kraftigt på torsdagen efter en försäljningssiffra för maj som var svagare än väntat. Aktien har under eftermiddagen idag noterats till 199,60 kronor som lägst vilket är den lägsta nivån sedan 2011, ej räknat för utdelningar från bolaget.

Sedan årsskiftet summeras nedgången till 21 procent och sedan toppen i mars 2015 har aktien tappat runt 44 procent.

Följ H&M:s aktiekurs i realtid på VA Finans.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär