SPONSRAT INNEHÅLL
1 av 2

Effektivisera din försäljning med hjälp av kunddata

Det räcker inte med att bara samla in data – för att bli framgångsrik och effektiv bör du också agera på den. Här visar experten hur du gör. 

Datainsamling och analys är en viktig faktor, men räcker bara en bit på vägen. Det som skiljer de riktigt framgångsrika e-handlarna från de som inte lyckas hela vägen är att förstå och agera på sin data. Det menar Adam Jonsson som är produktchef på Collector, som bland annat erbjuder betallösningar för e-handlare.

"Mycket av det arbete som gjorts är med hjälp av transaktionell data, det vill säga att man tittar på konvertering kopplat till en viss produkt. Hur går försäljningen under en viss dag eller hur mycket returer kommer in? Mindre resurser har lagts på data som är kopplad till kunderna, som ålder, geografisk plats och intressen. Den sortens data kan användas för segmentering och göra att du kan bli mer effektiv i din marknadsföring", säger Adam Jonsson.

Erbjudanden i rätt riktning 
Det finns åtskilliga fördelar med att veta mer om sina kunder. Förutom att skicka trevliga grattis-meddelanden när kunden fyller år kan du framför allt rikta erbjudanden som är rätt för rätt kund.

"Om en kund till exempel ofta köper leksaker tillägnat en viss ålder, kan man anta att kunden har ett barn i sin närhet som det görs inköp till framöver. Alltså kan man rikta rätt sorts produkter till kunden baserat på barnets ålder och uppväxt, och då vara mycket mer relevant i sin kommunikation", säger Adam Jonsson.

Effektivisera annonseringen
En marknadsföringsåtgärd som ger större effekt med bättre användning av data är den annonsering du gör som kommer upp i kundernas personliga flöde. Det kan exempelvis vara Facebookannonser eller annonser som följer kunderna när de surfar in på olika sajter.

Nackdelen med sådan annonsering, menar Adam Jonsson, kan vara att en produkt som kunden precis köpt, nästa dag kan komma upp i dennes flöde som en annons och därmed bli irrelevant.

"Detta behöver branschen generellt bli bättre på, då kundupplevelsen ofta blir väldigt dålig och snarare irriterar kunden", säger Adam Jonsson och fortsätter:

"Har du datan från Google Analytics kan du analysera och jämföra olika produkter. Hur fungerar annonstexterna och bilderna? Det kan ge en fingervisning om vad som görs rätt eller fel. Datan kan hjälpa dig att uppnå en större relevans."

Analysera din smarta data

Att smart data är framtiden är ingenting som behöver diskuteras, men för att få ut det mesta av din analys bör du ställa dig själv fyra frågor, förklarar Adam Jonsson:

Vad händer?
Varför händer det?
Vad kommer att hända?
Hur agerar jag på det som ska hända?

Då får du en förståelse för kunden och kan börja fundera över framtiden och din verksamhet och ta proaktiva beslut. 

Collector strävar efter att alltid vara en viktig del i e-handlarnas kundresa.



"Vi hjälper till att slutföra köpet och tar över kundresan och kunddatan vid slutkundens utcheckning. Kunddatan tillhör dock inte oss, utan våra kunder. Vi vill stötta dem att analysera data som samlas in och att också använda den. I vissa betallösningar försvinner datan när betalningen genomförts, vilket förstås är förödande. Så är det inte hos oss", avslutar Adam Jonsson.

Vill du också lära dig använda och agera rätt på smart data? Ladda ner Collectors white paper här.

Det här är en sponsrad artikel från Collector Bank - en digital nischbank som erbjuder betallösningar inom e-handel och butik för företag och konsumenter. Här kan du läsa mer om Collectors kundvänliga Checkout för e-handel. 

 

 


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Så lyckades de gå i pension som miljonärer vid 30 – efter några års jobb som lärare
  2. Trump släppte just en galen plan för att finansiera sin mur - som kommer kosta minst 70 miljarder
  3. Svensken som säljer för miljarder avslöjar knepen för att klä sig till framgång
  4. Nu skrotas plötsligt det svenska förbudet mot drönare – som gjorde branschen rasande
  5. Nu är Pewdipie inte längre nr 1 – här är influencern som tagit hans plats
  1. På 5 månader har Trump gjort vad Obama inte lyckades med på 8 år
  2. Ingen trodde på den stökiga 14-åringen som jobbade på pizzeria – idag är hon toppchef och Sveriges coolaste innovatör
  3. Regeringen avslöjade just en rejäl skattesänkning
  4. Här är svensken som köpt årets dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  5. Klarna blev just godkända som bank – nu kommer de röra om rejält på marknaden

SENASTE VA

VA Karriär