Fotograf: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Nu är H&M inte längre Sveriges mest värdefulla börsbolag

Varför har marknaden tappat tron på H&M?

Sedan kursrekordet för två år sedan har 40 procent av börsvärdet gått upp i rök. Därmed petas H&M från tronen som Sveriges mest värdefulla börsbolag.

Utförsbacken på börsen innebär att aktiekursen är tillbaka på samma nivå som för tio år sedan. Ändå är det allt färre analytiker som tycker aktien är köpvärd. Just nu är det fler, 36 procent, som är negativa än positiva, 33 procent, till H&M. Andelen köprekar är den lägsta på två år, enligt databasen Factset som samlar analytikernas rekommendationer.

Följ H&M:s aktie i realtid på VA Finans.

Bakgrunden är en strid ström av dåliga nyheter. Dagens Industri konstaterar i en analys att H&M är inne i ett "stim av besvikelser", inte minst när det gäller försäljningen. Tillväxten är fortsatt hög, men har blivit allt mer dyrköpt.

DI har djupdykt i arkiven för att se hur den dåvarande tillväxtstjärnan presterade år 2010. Jämförelsen med i dag är nedslående:

  • Bruttomarginalen har säckat ihop till 51,6 från 60 procent. 
  • Rörelsemarginalen har pressats till 12,1 procent från 22,6 procent.
  • Varulagret har fördubblats i relativa termer till 16,7 procent av försäljningen.
  • Nettokassan är nere på 6 miljarder kr, jämfört med 26 miljarder för sju år sedan.

Som om inte det vore nog hackar försäljningen i jämförbara butiker rejält. Enligt DI har H&M blivit frånåkt av konkurrenten Inditex och även varit sen in i e-handelsmatchen.

"Om modekejsaren inte är naken så är den i vart fall lättklädd, med tunna marginaler och bortspolad kassa som har växlats över till ett proppfullt lager", skriver DI:s Richard Bråse i analysen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant