Fotograf: IKEA/YouTube

IKEA släppte just en film om produkten andra bolag försöker tjäna pengar på att kopiera – och den är redan en klassiker

IKEA fortsätter att avväpna konkurrensen med humor.

Oavsett vad du handlar på IKEA är det här produkten som du antagligen nästan alltid köper.

IKEA:s klassiska stora blå påse FRAKTA kostar 5 kronor, och är en lika självklar del av möbelkedjans varumärke som insexnyckeln och köttbullar – samt en nästan lika vanlig syn i svenska tvättstugor som tvättmaskiner.

Franska lyxmärket Balenciaga försökt rida på IKEA-vågen och lanserat en väska som är påfallande lik FRAKTA-påsen. Den stora skillnaden? Kopian är ungefär 18 800 kronor dyrare, skriver INC och Business Insider Nordic med flera.

IKEA:s reklambyrå Acne kokade snabbt ihop en humoristisk respons, som samtidigt påminner om varför originalet är så populärt – en bild på påsen med rubriken ”originalet” kombineras med sex sätt att urskilja FRAKTA från kopian.

Balenciaga är inte de enda som har tagit sig an IKEA:s blå påse – andra har gett den nytt liv i form av bland annat modeaccessoar, hundtäcken och kepsar, skriver Resumé.

Nu kokar byrån Acne vidare på temat, och släpper en hel reklamfilm som hyllar den anspråkslösa blå påsen – som nu har funnits i 30 år.

Och även om filmen är en smula pretentiös finns alla ingredienser för ännu en svensk reklamklassiker.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.