Fotograf: IKEA/YouTube

IKEA släppte just en film om produkten andra bolag försöker tjäna pengar på att kopiera – och den är redan en klassiker

IKEA fortsätter att avväpna konkurrensen med humor.

Oavsett vad du handlar på IKEA är det här produkten som du antagligen nästan alltid köper.

IKEA:s klassiska stora blå påse FRAKTA kostar 5 kronor, och är en lika självklar del av möbelkedjans varumärke som insexnyckeln och köttbullar – samt en nästan lika vanlig syn i svenska tvättstugor som tvättmaskiner.

Franska lyxmärket Balenciaga försökt rida på IKEA-vågen och lanserat en väska som är påfallande lik FRAKTA-påsen. Den stora skillnaden? Kopian är ungefär 18 800 kronor dyrare, skriver INC och Business Insider Nordic med flera.

IKEA:s reklambyrå Acne kokade snabbt ihop en humoristisk respons, som samtidigt påminner om varför originalet är så populärt – en bild på påsen med rubriken ”originalet” kombineras med sex sätt att urskilja FRAKTA från kopian.

Balenciaga är inte de enda som har tagit sig an IKEA:s blå påse – andra har gett den nytt liv i form av bland annat modeaccessoar, hundtäcken och kepsar, skriver Resumé.

Nu kokar byrån Acne vidare på temat, och släpper en hel reklamfilm som hyllar den anspråkslösa blå påsen – som nu har funnits i 30 år.

Och även om filmen är en smula pretentiös finns alla ingredienser för ännu en svensk reklamklassiker.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant